UTMESA+MESA+NieuwsVeni-subsidie voor Annika Betken en Hans-Christian Ruiz

Veni-subsidie voor Annika Betken en Hans-Christian Ruiz

De jonge UT-wetenschappers dr. Annika Betken en dr. Hans-Christian Ruiz ontvangen een Veni-subsidie van de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Dankzij deze subsidie kunnen ze, gedurende drie jaar, hun eigen onderzoeksidee uitwerken: Annika op het gebied van veranderingen in tijdreeksen en Hans-Christian op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) met speciale materialen.

Door omstandigheden, waaronder de recente hack-aanval op de systemen van NWO, worden de Veni’s in twee keer toegekend. De reguliere ronde van december wordt nu toegekend voor de domeinen Exacte en Natuurwetenschappen (ENW) en gezondheidsonderzoek (ZonMW). In het voorjaar volgt de toekenning voor Sociale en Geesteswetenschappen en Toegepaste en Technische Wetenschappen. De aantallen, 89 toekenningen, geven daardoor nu ook een vertekend beeld.

Veni maakt deel uit van het talentprogramma van NWO: ‘veni’ voor pas-gepromoveerden, ‘vidi’ voor ervaren en ‘vici’ voor zeer ervaren onderzoekers. Veni-laureaten ontvangen een bedrag van 280.000 euro om hun eigen idee uit te werken gedurende drie jaar.

AnnikA Betken: Tijdreeksen

Lange correlaties of structurele veranderingen?

Jaarlijkse temperatuurgemiddelden, dagelijkse beurskoeren of je hartslag die elke minuut wordt gemeten: tijdreeksen zijn overal. Worden afwijkingen in tijdreeksen veroorzaakt door structurele veranderingen, of door lange correlaties over de tijd? Annika Betken constateert dat dit een belangrijk, maar onbegrepen probleem is, en wil met haar onderzoek niet alleen het perspectief op het probleem veranderen, maar ook komen met een wiskundige oplossing.

Annika Betken is verbonden aan de Statistics research group van prof. Johannes Schmidt-Hieber, faculteit EEMCS.

Hans-Christian Ruiz: intelligente materialen

Efficiënte Artificial Intelligence (AI) met op materiaal gebaseerde neurale netwerken

Het ongekende succes van kunstmatige intelligentie (AI) brengt onhoudbare computerkosten met zich mee. Hans-Christian Ruiz gaat de potentie onderzoeken van een nieuwe technologie voor AI: ‘materiaal-gebaseerde neurale netwerken’. Deze technologie kan volgens hem de volgende generatie AI-systemen mogelijk maken die efficiënter is voor edge computing en autonome systemen. Bijvoorbeeld in autonoom rijdende voertuigen en Internet of Things.

Hans-Christian Ruiz is verbonden aan de groep Nano-Electronics van prof. Wilfred van der Wiel, faculteit EEMCS en Centre for Brain-inspired Nanosystems (BRAINS).

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692