UTMESA+MESA+NieuwsMESA+ en Institute of Industrial Science van de Universiteit van Tokio tekenen memorandum van overeenstemming

MESA+ en het Instituut voor Industriële Wetenschappen van de Universiteit van Tokio drukken een wilsovereenstemming uit. Op maandag 5 oktober ondertekenden beide partijen een memorandum van overeenstemming (MoU) voor 5 jaar. "Deze overeenkomst versterkt de samenwerking tussen beide instellingen", zegt Prof. Dr. Ir. Albert van den Berg, wetenschappelijk directeur van MESA+.

Door COVID-19 was de officiële plechtigheid hybride. "Zowel in Tokio als Enschede kwamen een aantal mensen samen om deel te nemen aan een online meeting waarbij beide partijen het document tegelijkertijd ondertekenden", aldus van den Berg. De ambassadeur van Nederland in Japan, Peter van der Vliet, sloot zich aan bij de ceremonie.

Kennisdeling

"Deze formele samenwerking maakt het makkelijker om kennis, studenten en wetenschappelijk personeel te delen", zegt van den Berg, "De Universiteit van Tokio wordt hoog gewaardeerd, vooral op het gebied van nanowetenschap." Het MoU werd overeengekomen op de MESA+-dag van 2019, na meerdere gezamenlijke onderzoeksprojecten van zowel studenten als medewerkers. "In 2014 hebben zes UT-studenten aan het IIS gezamenlijk onderzoek gedaan naar de thema's MEMS, BioMEMS/Lab-on-a-Chip en Nanoelektronica", aldus Prof. Dr. Ir. Wilfred van der Wiel, hoogleraar nano-elektronica.

Versterking van de samenwerking

"Dit MoU heeft tot doel om de band tussen MESA+ en IIS te versterken, met name op het gebied van nanowetenschappen en nanotechnologieën", zegt Prof. Kazuhiko Hirakawa, hoogleraar Quantum Semiconductor Electronics aan het IIS. "Nanowetenschappen en nanotechnologieën worden vaak ingedeeld in zogenaamde kleine wetenschappen. In werkelijkheid hebben ze echter verschillende soorten grote infrastructuren nodig voor nanofabricage en fijne metingen".

Volgens Prof. Kazuhiko Hirakawa zal dit MoU tussen de twee toonaangevende instellingen een goede impuls geven aan de bevordering van nanowetenschappen en nanotechnologieën: "We kunnen nieuwe ideeën creëren door onderzoekers en studenten uit te wisselen en belangrijke infrastructuren te delen."

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)