UTMESA+MESA+NieuwsHans Hilgenkamp verkozen tot Fellow van de American Physical Society

Hans Hilgenkamp verkozen tot Fellow van de American Physical Society

Hans Hilgenkamp, hoogleraar natuurkunde aan de Universiteit Twente (faculteit TNW), is verkozen tot Fellow van de American Physical Society (APS). Minder dan een half procent van de 55.000 APS-leden wordt elk jaar verkozen. “Het is een eervolle erkenning voor jarenlang goed werk.”

Hilgenkamp (1967) is verkozen voor zijn “baanbrekende werk in het combineren van supergeleidende materialen en nanotechnologie”. Hilgenkamp en zijn team hebben veel onderzoek gedaan naar de combinatie van verschillende soorten supergeleiders. “Je krijgt hele bijzondere effecten bij het combineren van hoge- en lage-temperatuur supergeleidende materialen, zoals bijvoorbeeld spontane magnetische velden”, vertelt Hilgenkamp. Zijn onderzoek leert ons veel over supergeleiders.

APS laat niet vooraf weten dat je genomineerd bent. “Ik was aangenaam verrast toen ik het bericht van APS kreeg over mijn verkiezing”, zegt Hilgenkamp. Hij waardeert het werk van zijn team als hij zegt: “Het is niet alleen voor mij persoonlijk een erkenning, maar het meest voor de vele jaren goed werk van alle mensen waar ik mee heb samengewerkt.”

Het is meer dan negen maanden geleden sinds Hilgenkamp weer fulltime het onderzoek in ging na een periode van vijf jaar als decaan van de faculteit TNW. Afgelopen jaar werd hij benoemd tot lid van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen, in het verleden ontving hij onder meer ook een VIDI- en een VICI-subsidie. Natuurlijk weerhield het werk als decaan hem niet van onderzoek doen. Hij vertelt: “De verkiezing is voor werk van de afgelopen twintig jaar, niet van een enkele publicatie.” De officiele prijsuitreiking vindt volgend jaar plaats op de jaarlijke APS March Meeting in Denver.

UT APS Fellows

Hilgenkamp is niet de enige onderzoeker van de UT die verkozen is als Fellow of APS. Ad Lagendijk (1997), Detlef Lohse (2002), Willem Vos en Rector Thomas Palstra (beide in 2013) zijn allen erkend als APS Fellow.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)
ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)