UTFaculteitenETNieuwsElectric Superbike Twente onthult twee gloednieuwe elektrische motoren

Electric Superbike Twente onthult twee gloednieuwe elektrische motoren

Het studententeam Electric Superbike Twente uit Enschede presenteerde op donderdag 21 april zijn twee gloednieuwe racemotoren. Voorgaande teams begonnen met de ontwikkeling en bouw van deze motoren. Dit jaar ondergingen de motoren beide een optimalisatieproces om ze klaar te stomen voor het aankomende raceseizoen waarin het team aan meerdere races meedoet.

De motoren waarmee het Electric Superbike Twente (EST) team dit jaar de racebaan op gaat zijn de Apex-RS en de Delta-XE. Het derde EST-team startte twee jaar geleden met de ontwikkeling van de eerste van de twee motoren, de Apex-RS. Met 120 pk haalt de Apex een topsnelheid van 250 km/h. Het vierde EST-team startte vorig jaar met de ontwikkeling van de Delta-XE. De specificaties van deze motor gaan nog een stapje verder. Deze motor haalt de 220 pk en daarmee een snelheid van ruim 300 km/h.

Om deze snelheden te bereiken, ondergingen beide motoren dit jaar een optimalisatieproces. Op het gebied van powertrain, de aandrijving van de motor, was er veel werk aan de winkel. Zo kreeg onder andere het batterijpakket van de Delta-XE een upgrade, verving het huidige team alle hoog voltage kabels en connectoren in de motoren en implementeerden zij daarnaast bij beide motoren een Vehicle Status Indicator Light (VSIL). Op het gebied van chassis, het mechanische gedeelte van de motor, hield dit onder andere een verbetering van de cooling loops van beide motoren in en daarbij de implementatie van stuurdempers. Het uiterlijk van beide motoren veranderde compleet met een gloednieuwe livery.

Van testdag naar racedag

Beide motoren ondergingen dit jaar een aantal tests. Deze testen vonden onder andere plaats op de dynamometer van Ten Kate Racing Products in Nieuwleusen, op het TT-Circuit van Assen, het E-circuit van Emmen en zelfs over de grens op het Jules Tacheny Circuit in Mettet, België. Het uiteindelijke doel van deze testen is om de motoren volledig klaar te stomen voor het raceseizoen. Electric Superbike Twente participeert dit jaar namelijk in vier races. Twee van deze races zijn onderdeel van het International Road Racing Championship (IRRC) en vinden plaats op de Varsselring in Hengelo en het Imatra Circuit in Finland. De andere twee races zijn onderdeel van het International Dutch Championship en worden beide gereden op het TT-Circuit van Assen. Naast de races is het EST-team aanwezig bij het evenement Jack's Racing Day. Tijdens deze races en dit evenement hoopt het team te laten zien wat voor potentie er in de motoren zit en zo elektrisch racen op de kaart te zetten.

De oorsprong van het team

Electric Superbike Twente is een studententeam wat zich bezighoudt met de ontwikkeling van volledig elektrisch aangedreven racemotoren. Het team bestaat nu vijf jaar, waarbij het elk jaar weer een compleet nieuw team van studenten aanneemt. De eerste vier teams ontwikkelden allen een gloednieuwe motor, waarna men dit jaar, het vijfde jaar, koos voor een andere focus. Deze focus is de optimalisatie van de laatste twee ontwikkelde motoren. Het huidige team maakte deze keuze om de motoren dit jaar zoveel mogelijk kilometers te laten maken op het circuit. Door dit te doen, laat het team zien dat een duurzame vorm van racen net zo gaaf en snel kan zijn als de huidige vorm van racen met verbrandingsmotoren. Daarnaast kan het team zich na een lange tijd weer meten tegen zijn concurrentie. Het optimalisatieproces van de motoren is mogelijk gemaakt door de onmisbare hulp en expertise van zo’n veertig partners, die overwegend onderdelen, kennis en financiële ondersteuning bieden.

Contactpersoon voor de pers: Mirjam Davidse  |  Communications manager
TEL: +31 6 12301627 m.davidse@electricsuperbiketwente.nl
Foto’s: Jari Schottink en Marel Blumink

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)