UTFaculteitenETNieuwsDrie UT-onderzoekers ontvangen NWO Vidi-financiering

Drie UT-onderzoekers ontvangen NWO Vidi-financiering

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan drie onderzoekers van de Universiteit Twente een Vidi-financiering van 800.000 euro toegekend. Het gaat om Nienke Bosschaart, Bas Borsje en Chuan Li. Met deze beurs kunnen de laureaten de komende vijf jaar een eigen, vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en een onderzoeksgroep opzetten.

dr. ir. Nienke Bosschaart – Borstvoeding: meten wat baby’s drinken
Faculteit TNW - vakgroep Biomedical Photonic Imaging

Het onderzoek van Nienke Bosschaart is gericht op borstvoeding. Borstvoeding biedt unieke voordelen voor moeder en kind, maar verloopt lang niet altijd probleemloos. Een nauwkeurige bepaling van de moedermelkinname door het kind is vaak gewenst, maar objectieve meetmethoden ontbreken. Daarom richt Bosschaarts zich binnen haar project op het ontwikkelen van nieuwe methoden om de melkstroom en ‐samenstelling van moeder naar kind te kwantificeren.

dr. ir. Bas Borsje - Living on the edge
Faculteit ET – vakgroep Marine and Fluvial Systems

Het project van Bas Borsje richt zich op het ontwikkelen van ‘levende dijken’, om de kuststrook klimaatbestendig maken. Deze zogenoemde kwelders kunnen meegroeien met de stijgende zeespiegel en remmen tevens golven af. Door de dynamiek en sterkte van deze systemen te kennen onder extreme weersomstandigheden is het mogelijk om wereldwijd een levende dijk gaan bouwen. Op 1 augustus verscheen er een artikel over dit onderwerp: 'Een levende dijk groeit mee met de zee'. Zie deze link van NRC.

dr. Chuan Li - From 3D to 1D: desired topological states all-in-one
Faculteit TNW – vakgroep Interfaces and Corralated Electron Systems

Chuan Li werkt al enkele jaren aan een speciaal materiaal dat topologische toestanden in alle dimensies kan vasthouden voor topologische quantumcomputing Binnen dit project wordt er een nieuw platform ontwikkelt om de basiselementen te integreren en op te schalen.

NWO-talentprogramma

Vidi is gericht op ervaren onderzoekers die na hun promotie al een aantal jaren succesvol onderzoek hebben verricht. Vidi maakt samen met de Veni- en Vici-beurzen deel uit van het NWO-Talentprogramma (voorheen: de Vernieuwingsimpuls). Binnen het Talentprogramma zijn onderzoekers vrij om hun eigen onderwerp voor financiering in te dienen. Op deze manier stimuleert NWO nieuwsgierigheidsgedreven en vernieuwend onderzoek. NWO selecteert onderzoekers op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatieve karakter van het onderzoek, de verwachte wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en mogelijkheden voor kennisbenutting.

Bekijk de namen van alle laureaten en korte samenvattingen van hun onderzoeksprojecten op de website van NWO.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)