UTFaculteitenETNieuwsTwee UT-vertegenwoordigers in nationale finale van Famelab 2021

Twee UT-vertegenwoordigers in nationale finale van Famelab 2021

Tien deelnemers van vier Nederlandse universiteiten - waaronder twee deelnemers van de Universiteit Twente - zullen strijden om de winst tijdens de Nederlandse FameLab competitie. De finale van de wetenschapscommunicatiewedstrijd vindt online plaats op dinsdag 1 juni als onderdeel van het programma van Dutch Technology Week. De winnaar vertegenwoordigt Nederland later dit jaar in de internationale FameLab-competitie. Daarnaast wordt er op de avond een aparte publieksprijs uitgereikt.

Registreer nu om dit live online evenement bij te wonen!
Registreer

Voor jonge onderzoekers die aan het begin van hun wetenschappelijke reis, is effectieve communicatie van hun werk van cruciaal belang. FameLab is een internationale wedstrijd op het gebied van wetenschapscommunicatie die deze onderzoekers het platform biedt om hun onderzoeksverhalen te vertellen in hapklare pitches van 3 minuten voor een algemeen publiek. Geen dia's, alleen woorden en optionele rekwisieten - het is echt een unieke manier om wetenschap over te brengen.

UT-vertegenwoordigers

De Universiteit Twente wordt vertegenwoordigd door twee onderzoekers: Vasileios Trikalitis en Ying Wang. Trkalitis promoveert op het 3D-printen van gevasculariseerd hartweefsel in het Vascularisatie Lab van Jeroen Rouwkema (Faculteit ET) aan de Universiteit Twente. Daarnaast werkt hij als productontwikkelaar bij IamFluidics B.V. en is hij oprichter en directeur van Stichting Authentia. Wang is een assistent-professor van de Biomedical Signals and Systems-groep (EECMS) en werkt aan de detectie van aanvallen bij personen met epilepsie en detectie van loopstilstand bij personen met de ziekte van Parkinson.

Op 1 juni organiseert de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) de landelijke finale van FameLab. Tien jonge onderzoekers van vier Nederlandse universiteiten - Universiteit Twente (UT), Wageningen University & Research (WUR), Amsterdam UMC en TU/e strijden om de prijs van FameLab NL 2021.

Twee prijzen

Een vierkoppige deskundige jury kiest de winnaar van FameLab NL 2021. Liza Cornet - winnaar van FameLab NL 2020. Na haar FameLab-succes werkt Liza nu fulltime als wetenschapscommunicator en moedigt ze onderzoekers aan om hun wetenschappelijke verhalen te delen met een publiek buiten de academische wereld. Ook Ruchi Bansal, universitair hoofddocent aan de Universiteit Twente is jurylid. Haar onderzoeksgroep richt zich op de ontwikkeling van therapieën voor de behandeling van leveraandoeningen. Verder is Jim Jansen lid van de jury. Hij is hoofdredacteur van het populairwetenschappelijke tijdschrift New Scientist. Het laatste jurylid is Chiel van Heerwaarden, universitair hoofddocent meteorologie bij WUR. De jury kiest uit de tien deelnemers de winnaar, die Nederland gaat vertegenwoordigen in de Internationale FameLab-competitie.

Naast de juryprijs zal er een publieksprijs zijn, waarop tijdens het live-evenement door het publiek wordt gestemd.

Aanmelden

U kunt zich hier aanmelden voor de online finale van FameLab NL. Het vindt allemaal plaats op dinsdag 1 juni vanaf 19.30 uur.

Meer informatie over het evenement en de volledige lijst met deelnemers is hier te vinden.

H. Mulder (Hinke)
Senior Communication Advisor