UTCEINieuwsDebra Roberts 'Overschrijding van 1,5 °C zeer waarschijnlijk; we moeten nadenken over een plan B'.

Op 8 november gaf Debra Roberts, deeltijdhoogleraar aan de Universiteit Twente, het eerste Climate Colloquium getiteld: 'Everything you need to know about climate change – latest findings from the IPCC'. Als medevoorzitter van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) en als medewerker van een lokale overheid in Afrika benadrukte ze de urgentie van klimaatmaatregelen: "Het is niet langer een kwestie van 'of' we de drempel van 1,5 graad opwarming van de aarde zullen overschrijden, maar eerder 'wanneer'. Dit scenario vertegenwoordigt een gevaarlijke wereld, een die we nog nooit hebben meegemaakt. We moeten nu nadenken over hoe we dan moeten handelen."

Het laatste IPCC rapport waarschuwt dat de uitstoot vóór 2025 zijn piek moet bereiken en dat we de wereldwijde koolstofuitstoot tegen 2035 met 60% moeten verminderen als we de opwarming van de aarde willen beperken tot 1,5 °C. "Theoretisch mogelijk, maar volgens mij niet erg waarschijnlijk. We investeren momenteel 7 biljoen dollar in subsidies voor fossiele brandstoffen. Hoe waarschijnlijk is het dat we die investeringen in de komende twee jaar zullen stopzetten? Gezond verstand zegt dat het niet erg waarschijnlijk is dat we dat zullen doen," legt Roberts uit.

Plan B

Volgens Roberts betekent dit dat we moeten gaan nadenken over een plan B. Onderzoekers moeten nieuwe onderzoeksvragen stellen: "Ingenieurs moeten misschien nadenken over de uitdaging voor de veerkracht van de infrastructuur, sociologen moeten misschien nadenken over de win-verliessituaties: welke sociale vangnetten heeft men in die tijd nodig."

Kennis delen

"Als je erover nadenkt, leeft het Mondiale Zuiden op dit moment in veel gevallen in zo'n suboptimale wereld. Het Mondiale Noorden kan veel leren van de ervaring en kennis van het Zuiden", zegt Roberts. Dat betekent dat het Noorden open moet staan voor de kennis die voortkomt uit de ervaringen van mensen in het Zuiden. "In haar toespraak ging Prof. Roberts in op de grote verschillen tussen onze ambities en acties in de strijd tegen klimaatverandering. Ze onderzocht de kritische vragen: Wat doen we nu en wat zouden we moeten doen?

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)