UTAlumniverenigingenKwadrantNieuwsBettina Schwab ontvangt ERC Starting Grant 2023

Bettina Schwab ontvangt ERC Starting Grant 2023

Bettina Schwab, assistant professor in de vakgroep biomedical signals and systems (BSS) van de faculteit EEMCS heeft de presTigieuze individuele ERC Starting Grant van 1,5 miljoen euro ontvangen.

De ERC Starting Grants, uitgereikt door de European Research Council, ondersteunen excellente hoofdonderzoekers om hun eigen onafhankelijke onderzoeksteam of programma starten.

Desynchronizing weak cortical fields during deep brain simulation [DECODE]

Diepe hersenstimulatie (DBS) is een chirurgische behandeling voor de ziekte van Parkinson en sommige andere neurologische aandoeningen. Daarbij krijgt een patiënt elektrische stroompjes in de hersenen toegediend. Hoewel DBS klinisch succes heeft, is het nog een mysterie hoe DBS op de hersenen inwerkt en hoe het de motorische symptomen verlicht. Het Starting Grant project DECODE stelt dat een cruciale bijdrage aan de therapeutische effecten van DBS tot nu toe misschien over het hoofd is gezien: zwakke elektrische velden ver weg van de belangrijkste stimulatieplaats.

Het basismechanisme van diepe hersenstimulatie begrijpen

Hoewel er ook veel potentieel is om DBS empirisch te optimaliseren, wil DECODE de fundamenten ervan begrijpen. Zodra we het mechanisme begrijpen, kunnen we verschillende mogelijkheden overwegen om deze behandeling op de lange termijn te verbeteren, bijwerkingen te verminderen en de effectiviteit te vergroten.  Bovendien kan dit begrip in de toekomst dienen als inspiratie voor de ontwikkeling van behandelingen voor nieuwe groepen patiënten of nieuwe methoden voor hersenstimulatie.

Persoonlijk belang

DECODE neemt een zeer opwindende en belangrijke plaats in voor Bettina. Het combineert veel van haar interesses op een unieke manier, waaronder fundamenteel wetenschappelijke onderdelen over elektrodynamica en de dynamica van neuronen onder invloed van zwakke en sterke elektrische velden. Maar ook technologische onderdelen over het combineren van verschillende hersenstimulatiemethoden en klinische onderdelen waarbij patiënten worden gemeten.