UTVrijhof CultuurExpositie: De mogelijkheid bestaat

Expositie: De mogelijkheid bestaat BIANCA SISTERMANS & EVA GERLACH

Artist in residence

Afgelopen zomer waren fotokunstenaar Bianca Sistermans en dichter Eva Gerlach uitgenodigd als artist in residence aan de Universiteit Twente. Ze bezochten een aantal labs op de UT en er ontstond een nieuwe serie: "De mogelijkheid bestaat", foto's en gedichten van precaire stillevensituaties uit de labs.

EVA GERLACH

Eva Gerlach, pseudoniem van Margaret Dijkstra, werd geboren in Amsterdam op 9 april 1948. Ze studeerde een aantal jaren Spaans, culturele antropologie en literatuurwetenschap. Zij is niet alleen dichteres, maar maakt ook af en toe vertalingen. Zij debuteerde in 1979 met de dichtbundel Verder geen leed. Daarna volgen inmiddels meer dan 20 bundels, die regelmatig in de prijzen vallen. In 2000 kreeg ze de hoogste Nederlandse letterkundige onderscheiding, de P.C. Hooft-prijs, voor haar oeuvre.

GEDICHT EVA GERLACH

Snaveltjes’ Magnum Opus

Stel er is a) licht, ook genaamd

zuivering des daags, en b) duister,

wanhoop bij nacht. Stel a) (weerkaatsen van straling)

verblindt de ogen en b) (verborgenheid, zwart)

blijft onbenoembaar, aan- en afwezig ineen,

onuitsprekelijk zichtbaar, onwaarneembaar gezegd:

‘Als ik je aanraak ’s nachts, weet je dan wie ik ben?’

Zie deze kolfjes, breekbaar glanzende keeltjes,

snaveltjes gulzig vooruit naar het gif dat ze voedt,

zich vullen met zweet, diarree, blauw vel, kots, wijde pupillen:

wie kent niet de weg van blindelings, wet van routine?

a noch b kan ons redden wanneer we ons snijden aan Niets –

‘Smaragden tafel, de kracht ervan is volkomen’

Sla je me van je af, scherven voegen zich samen,

alle fasen doorlopen: rek je je uit,

hongerig zoals altijd erna, komt het goud los:

‘Beginnen we weer? Hier met je bloed, pelikaan!’

Bianca Sistermans

In het werk van Bianca Sistermans komen fotografie en literatuur steeds samen. Een verwevenheid die op allerlei manieren tot uitdrukking komt: van schrijversportretten tot het aangaan van nauwe samenwerkingen met schrijvers, en projecten waarin haar foto’s het uitgangspunt vormen voor nieuwe verhalen. Sistermans werkte o.a. samen met K. Schippers (Alledaagse ergernissen en het Baby zeepaardje), Hester van Hasselt (Hier besta ik en Een mogelijk begin van veel), Eva Gelach en Sasja Janssen (Alledaagse ergernissen), Kreek Daey Ouwens (Tasting the Building). Haar langlopende serie Alledaagse ergernissen werd o.a. getoond tijdens Art Rotterdam, BredaPhoto, in De Vishal, de Kunsthal Rotterdam en diverse malen bij Cokkie Snoei. Publicaties over haar projecten verschenen onder meer in Volkskrant Magazine, De Standaard, Trouw, NRC, Het Parool en Filosofie Magazine. Ook verschenen er boeken bij uitgeverij Querido, AFdH uitgevers en gaf ze diverse boeken uit in eigen beheer. Op dit moment werkt ze samen met Coen Simon, filosoof en hoofdredacteur van Filosofie Magazine, aan de reeks Het menselijk gewoon.

Bij de expositie De mogelijkheid bestaat verschijnt een bundel, met werk dat fotograaf Bianca Sister­mans en dichter Eva Gerlach afgelopen zomer maakten in laboratoria van de Universiteit Twente.

Bianca Sistermans vertelde zelf in Magazine De Ingenieur:

“De kiem van de bundel ligt bij een opdracht voor het Magazine De Ingenieur. Toen ik nabij de campus in Enschede hoogleraar Loes Segerink fotografeerde voor de rubriek DRIVE, kwam het gesprek op de soms chaotische werkelijkheid van het lableven: een gesloten ruimte waar men hoopt op ontdekkingen, maar waar tegelijk van alles kan misgaan.”

Het gesprek resulteerde in een uitnodiging om twee weken in het lab door te brengen als artist in residence. Sistermans vroeg P.C. Hooftprijswinnaar Gerlach om met haar mee te komen.

“We gingen er blanco in, maar gaandeweg kwamen we tot de insteek dat in het lab alles mogelijk is. Zo kwamen we tot de titel.”

De mogelijkheid bestaat, met foto’s en gedichten op het raakvlak van kunst en wetenschap, is verschenen bij Uitgeverij Vleugels.

Bianca heeft een uitgebreide website waar je haar meer van haar werk kunt bekijken. Klik op onderstaande link.