UTVrijhof CultuurAgendaVoorstelling: Ghost Box

Voorstelling: Ghost Box Duda Paiva Company

een flirt tussen mens en ding

Stel dat je alles aan jezelf zou mogen veranderen, perfect kon zijn, of zelfs onsterfelijk. Zou je het doen? Zelfs als je alles zou moeten opgeven wat je menselijk maakt?

In Ghost Box word je meegenomen naar een mogelijke toekomstige wereld, waar het mens-zijn tot in detail wordt onderzocht. Hier wordt de mens niet op natuurlijke wijze geboren, maar ontworpen door een futuristisch systeem dat de perfecte neo-mens creëert: eeuwig jong, oneindig gemodificeerd en met kunstmatig gegenereerde gevoelens, zoals geluk, mislukking en vrijheid.

Ghost Box laat je als het ware bladeren door een manga met een dystopisch verhaal dat de prijs van ons bestaan weerspiegelt. Gebruikmakend van elementen van horror en poëzie, die het bloed doen stollen in de aderen van Paiva's unieke schuimrubberen sculpturen. Een unieke combinatie van moderne dans en geavanceerde technologie.

Het ontstaan

Kijk hier voor meer achtergrond informatie over de totstandkoming van deze geweldige voorstelling

In deze voorstelling maakt Duda Paiva Company gebruik van dat ene venster naar de wereld dat de bezoeker altijd bij de hand heeft: de mobiele telefoon. Samen met gamedeveloper en theatermaker Charlie Duran en Exp Inc. wordt een app ontwikkeld waarmee het publiek op een plezierige, nieuwe manier interventies kan uitvoeren tijdens de voorstelling. Ghost Box biedt een boeiende blik op de toekomst van menselijke interactie en de rol van technologie in het vormgeven van ons bestaan.

Het unieke vocabulaire van Duda Paiva Company creëert visuele poëzie middels een choreografische dialoog tussen mens en ding flirt ‘Ghost Box’ met de futuristische visies uit het cyberpunk-genre.

Credits gaan naar:

Concept en regie: Duda Paiva, Spel: Josse Vessies en Yordana Rodriguez, Dramaturgie: Kim Kooiman, Poppen: Duda Paiva en Andre Mello, Muziek en video: Wilco Alkema, Licht: Mark Verhoef, Decor: Daniel Patijn, Kostuums: Evita Rigert, Techniek: Mark Verhoef, Roel ter Borg, Daniel Patijn, Productie: Merel van Marken Lichtenbelt en vVerkoop: Frontaal

Prijzen

Studenten met UnionCard€ 5,-