UTVrijhof CultuurAgendaZelf weten door Damn, Honey
Tatjana Almuli
Casper Koster

Zelf weten door Damn, Honey Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen

Feminisme niet meer nodig in Nederland?

Je flappen moeten verbergen
Dat seks om de man draait
Dat feministen mannen haten
Het vrouwelijk orgasme als een mystiek, onbegrijpelijk ding
Dat het je eigen schuld is als je wordt nageroepen

Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen, de founding mothers van DAMN, HONEY de podcast, zijn er klaar mee. In ZELF WETEN, de voorstelling over shit waar je als vrouw van deze tijd mee moet dealen, schoppen ze dit soort misverstanden met verve voor je onderuit. Aan de hand van hun eigen ervaringen laten ze zien hoe absurd sommige dingen zijn die we met z’n allen als doodnormaal beschouwen. Hoezo vinden we rimpels, okselhaar en hangborsten eigenlijk het ALLERERGST OOIT? Waarom leren we meisjes zichzelf te verdedigen tegen enge mannen in de bosjes, maar onderwijzen we jongens niet hoe die enge man niet te worden? En wordt het niet eens tijd om te stoppen met het mee smokkelen van tampons in een mouw richting wc, omdat niemand mag weten dat we ongesteld zijn? Marie Lotte en Nydia breken dwars door alle taboes heen en praten open over alles waarvan ze vroeger dachten dat Niemand Dit Ooit Te Weten Mocht Komen, in de hoop dat jij je minder alleen voelt. Feminisme niet meer nodig in Nederland? Onzin. Alleen al omdat je nu zit te twijfelen of je wel naar deze voorstelling wilt, omdat er misschien wel een prominente rol is weggelegd voor okselhaar (brrr) of menstruatiebloed (gatverdamme)*.

*Marie Lotte en Nydia ontkennen noch bevestigen dat dit het geval is.

Het Parool

Geestig en intiem feministisch cabaret

Het Parool

Theaterkrant

Zelf weten is niet uitsluitend vrolijk verpakt vermaak, maar ook een pleidooi voor educatie, feminisme en emancipatie

Theaterkrant

DAMN, HONEY het platform

DAMN, HONEY is een toegankelijk feministisch platform, opgericht door founding mothers Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen. Hun uitgangspunt? Kunnen doen waar je zelf zin in hebt. Die boodschap dragen ze uit in hun boeken DAMN, HONEY - Heb je nou al een vriend? - YES, BABY - QUEER BABY en Damn horny, hun tweewekelijkse podcast met meer dan 75k podcaststreams per maand en het Instagramaccount @damnhoneyhetboek. Marie Lotte en Nydia hebben zelf ook nog van alles te leren en nemen mensen mee in hun eigen zoektocht naar wat (intersectioneel) feminisme voor hen betekent.

Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen richtten feministisch platform DAMN, HONEY amper anderhalf jaar geleden op en het is nu al een household naam. Met humor en schaamteloze openhartigheid praten ze over thema’s als catcalling en de clitoris.

Vogue

Schrijftolk

Tijdens deze show maken we gebruik van een schrijftolk. Dus ook als je minder goed kunt horen of misschien helemaal niet, kun je naar deze show komen. De schrijftolk zorgt ervoor dat jij alles meekrijgt. Niet in gebarentaal, maar in geschreven taal. Alles wat er in de show wordt gezegd, typt de schrijftolk op een speciaal toetsenbord welke is verbonden aan een laptop, tablet of een groot scherm (via een beamer). Daarop verschijnt de getypte tekst. Op het scherm kan je alles meelezen wat er gezegd wordt, en ook door wie het gezegd wordt. Kortom, ook als je minder goed hoort kun je deze te gekke show prima volgen.

Studenten met UnionCard€ 5,-
Medewerkers Universiteit Twente€ 7,50