(c) Judith Schepers
(c) Grietje & Iris
(c) Margreet Hajee
(c) Jozef de Bot

OUR PLAGUE YEAR Jozef de Bot, Margreet Hajee, Grietje Bouman & Iris Poljan, Cyril Wermers, Judith Schepers

Vanwege de lockdown, hebben we besloten deze expositie geheel online te laten plaatsvinden. Mochten er tussentijds versoepelingen komen dan laten we dat weten via onze sociale media (Facebook / Instagram).

Rode draad van deze online tentoonstelling is het afgelopen Corona-jaar met zijn dilemma's en contemplaties.

Twee onderzoekers van de Universiteit Twente begonnen een studie naar hoe mensen omgaan met deze nieuwe dilemma's en Vrijhof Cultuur doet mee met een expositie van werk van kunstenaars die allemaal op hun eigen manier omgaan met onze veranderende perspectieven.

"Anticipatory Moral Imagination in Corona Times: A Study Based on Drawings", door Anneke Sools (Psychologie) en Yashar Saghai (Filosofie) en Sophie Rodriguez (onderzoeksassistent) van de Universiteit Twente. Een studie gebaseerd op tekeningen van kunstenaar Judith Schepers.

In de nasleep van de Corona-crisis werden we allemaal geconfronteerd met nieuwe persoonlijke of collectieve morele dilemma's waarmee we nog niet waren geconfronteerd: moet je een begrafenis bijwonen? Zou jij aanbevelen om een beleid aan te nemen dat de toegang tot winkels of openbaar vervoer beperkt tot mensen met een elektronisch vaccinpaspoort?

In deze studie werkten we samen met illustrator en kunstenaar Judith Schepers om tekeningen te maken met mogelijke dilemma's, van vertrouwd tot futuristisch, om de verbeeldingskracht te stimuleren met betrekking tot morele kwesties in de toekomst en creatieve manieren om met die kwesties om te gaan. De tekeningen zijn rijk en dubbelzinnig om deelnemers in staat te stellen hun eigen verhaal te bedenken van wat er in elke situatie op het spel staat en zich voor te stellen hoe ze dit zouden aanpakken.

Om deze kwesties te onderzoeken, hebben we deelnemers uit Ecuador, Finland, Griekenland en Nederland vier tot vijf vragen gesteld over elke reeks morele dilemma's, elke drie weken tussen september en december 2020. Hoe zou jij reageren? Wat zie je gebeuren op de tekeningen? Welke dilemma's zie je en wat betekenen ze in je leven?

De kunstenaars in deze (online) tentoonstelling zijn gekozen vanwege hun verschillende, heel eigen, manieren om met sommige Corona-jaar dilemma's om te gaan.

Jozef de Bot (Hengelo) maakte zoals ieder jaar een online jaarverslag. Hij is een toeschouwer, tekenaar, schilder. Hij kijkt en registreert. Paasvuren die niet worden aangestoken, carnavalsoptochten van 2 personen, overledenen, niezen, airconditioners...

Margreet Hajee (Deventer) heeft (tijdelijk?) Haar manier van werken veranderd. Zittend aan de ontbijttafel met een borduursel, kijkend naar het brood op tafel, legde ze de link in haar hoofd ... en begon op brood te borduren. Wat begon bij teksten op brood is nu bijna boetseren geworden. Broodje klei.

Grietje Bouman & Iris Poljan (Winterswijk & Zagreb) bevonden zich in een soort lethargische toestand toen de lockdown werd opgelegd. Tijdens een online chat groeide het idee om elkaar elke dag ziele-roerselen te sturen per e-mail.

Cyril Wermers (Enschede) is een echte "mensenfotograaf", je ziet hem elke dag wel ergens op straat in Enschede. Maar tijdens een lockdown is er eigenlijk niemand op straat ... wat doet dat met de manier van fotograferen

De kunstenaars Grietje Bouman & Iris Poljan en Cyril Wermers hebben naar aanleiding van afgelopen jaar een eigen boek gemaakt, meer info daarover via hun websites.

EXTRA ONLINE EVENT vond plaats op 18 juni 2021, door theatersportvereniging Pro Deo. UT-studenten reageerden in een online voorstelling door middel van improvisatietheater op enkele van de morele dilemma's die in de UT-studie worden gebruikt en op de tentoongestelde kunst.