BEVINDINGEN
Het Connecting the Dots onderzoek levert een aantal waardevolle conclusies op voor onderzoek en praktijk wat betreft het gebruik van VR voor het meten en trainen van Situation Awareness.Uit onze resultaten komt naar voren dat kennis van het werkveld bijdraagt aan het construeren van SA. We zagen ook dat de SA van dezelfde studenten fluctueerden tussen verschillende scenario’s. Dit lijkt te bevestigen dat SA afhankelijk is van de complexiteit van een omgeving. Mogelijk hangt SA niet alleen af van individuele capaciteiten en kennis, maar ook van de specifieke situatie en de manier waarop deze aan de leerling gepresenteerd wordt. Het is daarom belangrijk dat in toekomstig onderzoek goed onderzocht wordt wat de voorspellers zijn van SA en welke rol individuele verschillen in capaciteiten en kennis hierbij kunnen spelen.
We constateren ook dat het construct Situation Awareness moeilijker meetbaar dan in het literatuuronderzoek dat aan deze studie voorafging werd voorgesteld. Ondanks deze twijfels over de meting van SA bleek de Virtuele omgeving bijzonder bruikbaar in lessen wanneer video’s van de VR gebruikt werden voor het bediscussiëren van walsstrategieën en de manier waarop de kwaliteit van het walsen verbeterd kon worden. Als aanbevelingen voor vervolgonderzoek wijzen wij in de eerste op het van belang om beter grip te krijgen op SA als construct.
Daarnaast is het belangrijk dat er onderzoek gedaan wordt naar de opzet van de omgeving en hoe deze van invloed is op de prestaties van leerlingen die de Virtuele omgeving bedienen. Daarbij kan gedacht worden aan het verder onderzoek van effecten van variatie in de omgeving, zoals in complexiteit of zichtbaarheid van bijvoorbeeld walsgangen, op prestaties en leereffecten, maar ook de vraag wat de optimale hoeveelheid informatie of prikkels is om een leerling te ondersteunen in het leren walsen met behulp van de Virtuele omgeving.
GERELATEERDE PUBLICATIES
- Friso - van den Bos, I. , & Kollöffel, B. (2022). This is how we roll: Testing and training Situation Awareness in roller operator students using Virtual Reality. Abstract from 11th EARLI SIG14 Learning and Professional Development Conference 2022, Paderborn, North Rhine-Westphalia, Germany.
- Friso-van den Bos, I., & Kollöffel, B. (March, 2019). Connecting the dots. Taakgerichte Virtual Reality voor het trainen van situational awareness in MBO Techniekonderwijs. Poster presented at the NRO Inspiratiebijeenkomst, Utrecht.