TAAKGERICHTE VIRTUAL REALITY VOOR DE TRAINING VAN SITUATIONEEL BEWUSTZIJN IN HET MIDDELBAAR BEROEPSONDERWIJS
Achtergrond van project
In onze maatschappij is steeds meer behoefte aan technici die om kunnen gaan met variaties, onzekerheden en risico's in hun werk. Dat vereist dat ze in staat zijn om situaties in hun werk te kunnen analyseren en interpreteren en te voorzie hoe de situaties zich kunnen gaan ontwikkelen. Zulke kennis wordt 'situational awareness' (SA) genoemd. SA stelt mensen in staat om beslissingen te nemen en acties uit te voeren die erop gericht zijn om situaties onder controle te houden. Aangenomen wordt dat SA ontwikkelt naarmate men meer werkervaring krijgt. Ook wordt aangenomen dat SA niet getraind kan worden in het onderwijs. Het doel van dit project was om een brug te slaan tussen het formele leren op school en het leren door ervaring op de werkplek. Dit werd gedaan door Virtual Reality (VR) technologie te gebruiken om realistische werksituaties te simuleren waarmee leerlingen de complexiteit van werksituaties ervaren en hun SA kunnen trainen
Financiering en partners
Het project is gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) onder projectnummer 40.5.18540.210. Partners in dit project waren onderzoekers van de Universiteit Twente van de vakgroep Educational Science & Technology in samenwerking met de vakgroep Construction Management and Engineering, daarnaast docenten van het SOMA college in Harderwijk en het ROC van Twente; BAM, Bouwend Nederland en het ASPARi netwerk..