UTDienstenCESUTLCCursusoverzichtAcceptance and Commitment Therapy (ACT) Groep

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) Groep

Stel jij hoge eisen aan jezelf? Voel je constante druk te moeten voldoen aan vermeende verwachtingen? Of baal je dat je zoveel piekert en niet altijd gelukkig bent? Misschien houdt angst of onzekerheid je tegen om je dromen te volgen. Of misschien heb je ook nog helemaal niet helder wat je echt graag zou willen in je leven…en stel je belangrijke beslissingen zoveel mogelijk uit.

Herken je je hierin? Dan is deze nieuwe (pilot) ACT groepsbehandeling misschien iets voor jou.

Daar waar veel therapievormen uitgaan van het idee dat je volledig klachtenvrij moet zijn om gelukkig te kunnen zijn, stelt Acceptance and Commitment Therapy (ACT) dat het hebben van negatieve gedachten en gevoelens hoort bij het leven. Je kan immers niet alles voorkomen of genezen. Het is dus veel normaler dan we denken dat je je soms somber, angstig of radeloos voelt.

ACT helpt je afstand te nemen van je gedachten en er flexibeler mee om te gaan. Vaak willen we namelijk van onze gedachten en lastige gevoelens af en proberen ze tevergeefs te controleren of onderdrukken. Met ACT leer je er op een andere manier mee om te gaan, namelijk op een meer vriendelijke manier. ACT haalt je uit die gedachtenspiraal en brengt je weer terug in het hier en nu.

ACT is gericht op patronen doorbreken of over hindernissen in je hoofd stappen, zoals situaties die je steeds maar liever vermijdt of die ene valkuil waar je elke keer weer intrapt. En om te leren bepaalde dingen los te laten die je om verschillende reden blijft doen, maar je eigenlijk meer ongemak dan plezier opleveren. De ACT-groep is gericht op verandering en in actie komen. Er wordt van de deelnemers van deze groep een actieve houding gevraagd en bereidheid om uit de comfortzone te stappen, hoe ongemakkelijk dat soms ook is. Niet alleen erover nadenken en erover praten, maar ook daadwerkelijk anders doen, om te ervaren hoe het ook anders kan.

• Cursusduur

6 bijeenkomsten van 2 uur

• Wanneer

Donderdag 2,16, 23, 30 mei en 6, 13 juni 2024

• Tijd

09.00 - 11.00 uur

• Deelname

Maximaal 10 studenten

• Kosten

Aan deze training zijn geen kosten verbonden

• Taal

• Afspraak maken

Een gesprek vooraf met een studentenpsycholoog is noodzakelijk.
    Neem contact op met het secretariaat SACC: +31 53 489 2035, of kom langs in de Vrijhof, vloer 3 kamer 311 (rode balie).