Bekijk hieronder een aantal tools die u kunt gebruiken in de Value Specification fase. De keuze hangt hierbij af van uw vraagstelling en praktische zaken (bv. tijdscapaciteit).
Methodes
- Focusgroep: Het verzamelen van kwalitatieve informatie door een klein aantal belanghebbenden te betrekken bij een groepsdiscussie die zich richt op een bepaald onderwerp of een reeks kwesties. Dit is vooral geschikt wanneer interactie tussen deelnemers gewenst is. Door uitwisseling van ervaringen ontstaan vaak nieuwe ideeën.
- Interview: Het verzamelen van kwalitatieve informatie door het bevragen van individuele deelnemers. Een interview kan volledig gestructureerd, semi-gestructureerd, of ongestructureerd zijn.
- Vragenlijst: Het verzamelen van kwantitatieve informatie onder een grotere groep belanghebbenden (meestal o.b.v. eerder kwalitatief onderzoek).
Hulpmiddelen
- Value Proposition Canvas: Een model afkomstig uit de commerciële setting om de waardepropositie van een toekomstig product in kaart te brengen (voordelen, pijnpunten, voordeelverschaffers en pijnverzachters)
- eHealth waardenmodel: Een matrix-model om de waarde van eHealth te bepalen voor verschillende belanghebbenden
- Requirements development approach Van Velsen: Procedure voor het vertalen van behoeftes naar concrete design requirements
- Persona ontwikkeling Van Velsen: Procedure voor het opstellen van Persona’s in eHealth onwikkeling