UTFaculteitenBMSDept HIBPAStudenten op studiereis naar New York

Studenten op studiereis naar New York

Twaalf tweedejaars studenten van onze bacheloropleidingen zijn op studiereis geweest naar New York. Aanleiding was een jaarlijkse vierdaagse simulatie van beleidsvorming in de Europese Unie met ongeveer 150 studenten van 20 Europese en Amerikaanse universiteiten. Elke editie heeft een eigen thema en wordt georganiseerd door een van de deelnemende instellingen. De simulatie van dit jaar was gericht op de Artificial Intelligence Act van de EU en vond plaats op SUNY Brockport in New York. Elke student heeft een alter ego, zoals lid van het Europees Parlement of (premier) minister van een van de EU-lidstaten. De Twentse studenten vertegenwoordigden de regeringen van Polen, Slowakije en Spanje en Europarlementariƫrs van Links, EPP en I&D. Ze hadden zich in de voorafgaande weken voorbereid door middel van een speciale serie klassikale bijeenkomsten en opdrachten, begeleid door docent Martin Rosema. De reis combineerde de simulatie met een paar dagen in New York City, waar de studenten onder andere het Ellis Island immigratie museum en de Verenigde Naties bezochten. Ze lunchten ook met onze oud-studente Ariane Luessen, die daar nu werkt en haar inzichten deelde. De studenten keerden huiswaarts met veel waardevolle ervaringen en een prijs. Onze student Konstantin Wittke (links op de foto), die de rol kreeg van de Italiaanse radicaal-rechtse politica Annalisa Tardino, ontving een prijs voor de meest waardevolle bijdrage in het Europees Parlement. De editie van volgend jaar staat in het teken van milieubeleid en vindt plaats in Antwerpen.