Binnen de faculteit BMS hebben alle opleidingen verschillende onderwijseenheden en modules die groepswerk bevatten. Het fenomeen free-riding (meeliften) gedrag is een van de meest negatieve neveneffecten van groepswerk. Studenten voltooien hun onderwijseenheden of modules door te profiteren van de inspanningen van iemand anders, in veel gevallen andere projectgroepleden of medestudenten. Dit gedrag is niet wenselijk en wordt niet geaccepteerd in een academische omgeving.
wat is meeliftgedrag??
De definitie van meeliftgedrag: een student profiteert van de inspanningen van iemand anders en levert daardoor geen of een minimale bijdrage aan een opdracht die door de projectgroep moet worden uitgevoerd. Deze student profiteert van de positieve beoordeling van de groepsopdracht met een lage bijdrage. De bijdrage kan in dit geval kennis, vaardigheden of inspanning zijn.
TIPS OM MEELIFTGEDRAG TE VOORKOMEN
De examinator kan dit gedrag op verschillende manieren voorkomen. Bijvoorbeeld:
- Transparante opdrachten geven (over complexe, interessante onderwerpen en op uitdagende manieren);
- Het aanbieden van opdrachten waarbij de gewenste resultaten worden vermeld (inclusief de verdeling van de taken die moeten worden uitgevoerd);
- Het aanbieden van een individueel onderdeel binnen de opdracht dat individueel beoordeeld wordt (bijvoorbeeld een peer assessment waarin studenten elkaar beoordelen op specifieke onderwerpen of een reflectieverslag);
- De studenten op voorhand waarschuwen dat als er redenen zijn om af te wijken van de beoordeling van een groepsresultaat, individuele beoordeling mogelijk is;
- Tijdens het proces dienen de projectgroepen regelmatig het groepsproces te bespreken.
mogelijke consequenties
Mogelijke acties kunnen zijn:
- De student een lager cijfer geven dan de andere groepsleden
- Het gedrag rapporteren aan de examencommissie
- De student een nieuwe of aanvullende opdracht geven