UTFaculteitenBMSAgendaMasterClass identificeren en bevorderen van toekomstige excellente professionals

Janina Banis - den Hertog

Op 24 Januari geeft Janina Banis - den Hertog een MasterClass over de "X-factor voor innovatie".

Janina Banis – den Hertog werkt als docent bij Saxion Hogescholen en is een onderzoeker voor de onderzoeksgroep Strategic Human Resources Management. Recent verkreeg Banis-den Hertog het doctoraat voor haar onderzoek over persoonlijke eigenschappen als voorspellende factoren van 'professionele excellentie' aan de Universiteit Twente.

Banis-den Hertog volgde studenten die deelnamen aan de verschillende honours programma's die Saxion aanbiedt. Haar onderzoek toont aan dat eigenschappen zoals openheid en een pro-actieve houding goede voorspellers zijn van innovatief gedrag, gegeven dat excellentie in haar onderzoek is gedefinieerd als innovatief gedrag. Deelname aan honours programma's op zich blijkt eveneens een prikkel te zijn voor innovatief gedrag.

Volgens haar is het zo dat "dat wat geldt voor honours programma's, ook voor bijvoorbeeld industrieën geldt. Het is in iedere industrie belangrijk om creative, pro-actieve werknemers genoeg ruimte te geven om deze persoonlijke eigenschappen te gebruiken. De neiging ontstaat echter vaak om van deze werknemers van alles te verwachten. Op die manier, loop je het risicio dat hun sterke punten niet optimaal worden ingezet."

Deze MasterClass is een van de 10 "NIKOS 15 jaar" jubileum masterclasses.