Flexibel onderwijs met individuele leerpaden (EDUFLEX)
Achtergrond en Aanleiding
Levenlang leren (LLL) is belangrijk voor carrièreontwikkeling. Dit wordt nagestreefd door lerenden te ondersteunen bij hun leerpaden en door de verbinding binnen en tussen verschillende onderwijsniveaus (Universiteit, HBO, MBO) te verbeteren. Er bestaan echter uitdagingen in het koppelen van cursussen en programma’s, waardoor er een behoefte is aan een gestandaardiseerd en efficiënter systeem voor LLL-onderwijs.
Doelstelling
Het doel van dit project is het ontwikkelen van een ecosysteem waarin lerenden hun eigen leerpaden kunnen kiezen op basis van een integraal cursusaanbod. Dit moet de toegang tot onderwijs vergemakkelijken door gebruik te maken van technologieën zoals AI en door cursussen te certificeren met microcredentials. Het project heeft als focus de sector geoinformatie, aardobservatie en ruimtevaart en zal aanbevelingen doen voor de toepassing van de ontwikkelde methoden in andere sectoren.
Activiteiten
Het project is gebaseerd op vier pijlers:
- Individuele leerpaden: Lerenden kunnen cursussen mixen op basis van hun behoeften, ondersteund door een model voor leerpaden.
- Gegevens interoperabiliteit: Het ontwikkelen van standaarden en systemen om verschillende cursussen te verbinden tot leerpaden.
- Machine learning en AI: Een AI-gebaseerde zoekmachine om leerpaden voor lerenden te voorspellen.
- Flexibilisering binnen onderwijsinstellingen: Samenwerking met MBO, HBO en WO om leerpaden over verschillende instellingen te faciliteren.
Beoogde Resultaten
Het project zal resulteren in een prototype en leerpad visualisatie dat lerenden helpt geschikte leerpaden te vinden en in aanbevelingen voor het koppelen van cursussen op basis van gebruikersprofielen. Dit zal bijdragen aan de efficiëntie en flexibiliteit van LLL-onderwijs, met de mogelijkheid om de aanpak op andere domeinen toe te passen.
Partners
De University of Twente en HAN University of Applied Sciences, InHolland University of Applied Sciences, Leidse Instrumentmakers School (LIS), NL Space Campus, GeoBusiness Netherlands werken samen in dit project.