KidNET richtte zich op drie doelen:
1.Uitwerken van lessenseries over techniek en biologie voor de bovenbouw van het basis-onderwijs. De lessen zijn probleemgestuurd.
2.Integreren van ICT gebruik in de lessenseries. Concreet gaat het om e-mail en internet (w.o. een portaalsite).
3.Stimuleren van onderzoekend leren met speciale aandacht voor ondersteuning van het vraagproces van leerlingen.
Voor elke lessenserie is een uitgebreide docentenhandleiding beschikbaar die kan worden gedownload. N.B. de portaalsite van kidNET is niet meer beschikbaar. De lessenserie kan gebruikt worden door de leerlingen via Google te laten zoeken op internet.
Lessenserie Biologie
- Samen werken (bijen en mieren), gebruik van e-mail
- Samen werken (bijen en mieren), gebruik van internet
- Samen leven (levensgemeenschap), gebruik van e-mail
Lessenseries Techniek
- Robot maken (van eenvoudig materiaal zoals hout of karton) en internet
- Schone vijver (schoonmaak gereedschap ontwerpen) en e-mail
Kernpublicaties
- De Vries, B. (2004). Opportunities for reflection: E-mail and the web in the primary classroom. Doctoral dissertation. Enschede, the Netherlands: University of Twente.
- De Vries, B., Van der Meij, H., & Lazonder, A. (2008). Supporting reflective web searching in elementary schools. Computers in Human Behavior, 24(3), 649-665
- De Vries, B., Van der Meij, H., Boersma, K. Th., & Pieters, J.M. (2005). Embedding email in primary schools: developing a tool for reflection. Journal of Educational Computing Research, 32(2), 167-183
- De Vries, B., & Van der Meij, H. (2003). Using e-mail to support reflective narration. International Journal of Educational Research, 39(8), 829-838.
- Van der Meij, H., De Vries, B., Pieters, J.M., Boersma, K. Th., & Wegerif, R. (2005). An examination of interactional coherence in email use in elementary school. Computers in Human Behavior, 21(3), 417-439
Contactpersoon: Hans van der Meij (H.vanderMeij@utwente.nl)
kidNET is afgerond. Het project is mogelijk gemaakt dankzij een subsidie van NWO.