EL Inleiding object-georienteerd programmeren (1912110174) – november 2011
Aantal EC: 3
Aantal | ||
1.Hoeveel tijd heb je in totaal aan dit vak besteed? | < 70 uren | 18 |
70-90 uren | 11 | |
90-110 uren | 11 | |
110-130 uren | 2 | |
>= 130 uren | ||
Totaal | 42 |
aantallen | Totaal | |||||||
2.Was het duidelijk wat je moest leren bij dit vak? | Zeer onduidelijk | 1 | 2 | 12 | 27 | 3 | Zeer duidelijk | 45 |
3.Sloot dit vak goed aan bij je voorkennis? | Zeer slecht | 4 | 15 | 11 | 9 | 6 | Zeer goed | 45 |
4.Vond je het studiemateriaal goed? | Zeer slecht | 5 | 8 | 16 | 15 | 1 | Zeer goed | 45 |
5.1. Hoeveel procent van de hoorcolleges heb je bijgewoond? | 0 -20% | 7 |
21-40% | 2 | |
41-60% | 4 | |
61-80% | 6 | |
81-100% | 21 | |
Totaal | 40 |
aantallen | Totaal | |||||||
5.2. Vond je het hoorcollege nuttig? | Nutteloos | 3 | 8 | 16 | 7 | 4 | Nuttig | 38 |
3. Vond je het hoorcollege leuk? | Helemaal niet leuk | 4 | 10 | 16 | 8 | 0 | Heel leuk | 38 |
6.1. Aan hoeveel procent van de practica heb je deelgenomen? | 0 -20% | |
21-40% | ||
41-60% | 1 | |
61-80% | 3 | |
81-100% | 41 | |
Totaal | 45 |
aantallen | Totaal | |||||||
6.2. Vond je het practicum nuttig? | Nutteloos | 0 | 1 | 1 | 13 | 30 | Nuttig | 45 |
3. Vond je het practicum leuk? | Helemaal niet leuk | 0 | 1 | 12 | 28 | 4 | Heel leuk | 45 |
4. Vond je de begeleiding tijdens het practicum goed? | Zeer slecht | 2 | 10 | 27 | 4 | 2 | Zeer goed | 45 |
aantallen | Totaal | |||||||
7. Had je voldoende tijd om het tentamen te maken? | Veel te weinig | 0 | 0 | 6 | 14 | 22 | Ruim voldoende | 42 |
8. Hoe moeilijk of gemakkelijk vond je het tentamen? | Heel moeilijk | 1 | 7 | 19 | 14 | 1 | Heel gemakkelijk | 42 |
Aantal | |||
9.Was dit de eerste keer dat je aan het tentamen hebt deelgenomen? | Ja | 43 | |
Nee | 2 | ||
Totaal | 45 |
= Mediaan
11. Wat vond je goed aan dit vak? |
Wat betreft onderwijsvormen en begeleiding: -De vele practica opdrachten (ervaring werkt het best) -Practica bereiden goed voor op tentamen -Practica waren leuk en leerzaam -Practicum, gelijk in de praktijk brengen, vastlopen -> hoorcollege -> practicum -Uitleg indien nodig bij practicum -Practicum hielp goed bij het begrijpen van de stof -Veel oefening door de practica waarin alle stof wel voorkwam -Eerste werkcollege op niveau ingedeeld -Duidelijke beantwoording vragen tijdens hoorcolleges -Veel oefenen in de praktijk -Practicum. Praktijk leer je meer van -Goede begeleiding bij de practica -Duidelijk en goed practicum. Goede uitleg, veel kennis opgedaan -Het practicum was leuk -Het practicum is goed om van te leren, het zorgt ervoor dat de kennis beter opgenomen wordt -Van de practica leerde je veel -De docenten en de hoorcolleges waren erg goed -Goede practica om mee te oefenen -‘Gevorderden’ groep tijdens werkcollege -Alles behalve practica begeleiding |
Wat betreft studiemateriaal: -Het boek was duidelijk! -Sheets hoorcolleges |
Wat betreft inhoud: -Dat je ook leert programmeren -Interessant, en toch wel handig voor later -Je leert veel in een korte tijd -Het eindresultaat, ik had zelf geen voorkennis, maar wat je uiteindelijk bereikt is positief te noemen -De opbouw van de theorie -Erg leuk om te doen -Was goed te doen en ook wel leuk -Het is nuttig en leuk om Java te kunnen -Programmeerervaring opdoen -Komt handig bij heel veel vakken -Gerichte leerstof -Gewoon de afwisseling en het was nieuw voor mij dus ik heb veel geleerd -Het is uiteindelijk toch gelukt goed Java te leren met weinig voorkennis |
Wat betreft tentamen: - |
12. Wat vond je niet goed aan dit vak? |
Wat betreft onderwijsvormen en begeleiding: -Hoorcolleges zijn ofwel te moeilijk voor beginners, ofwel saai voor mensen die al eens geprogrammeerd hebben -De hoorcolleges waren saai -Te weinig practicum begeleiders -Weinig begeleiding bij de practica -Te weinig begeleiders tijdens practica -Lang wachten op hulp bij practicum. Begeleiders vaak weg -Te weinig begeleiders bij het practicum waardoor je lang moet wachten -Begeleiding tijdens practica kon sneller misschien, alleen is dit waarschijnlijk niet realiseerbaar -Voor mensen zonder ervaring is het lastig om het bij te houden bij de colleges en de practica, het was teveel in een keer -Practicumbegeleiders zijn vaak druk of tegelijk met pauze waardoor wij het aftekenen soms een week later moesten doen (begeleiders constant bezet) -Ondanks het grote aantal begeleiders toch lang wachten op antwoord -Begeleiding tijdens practica was niet voldoende/op de hoogte van de stof -Te weinig surveillanten voor teveel vragen -Meer begeleiders tijdens de practica zou veel tijd schelen, omdat er veel tijd verloren gaat tijdens het wachten op een begeleider die bezig is -Dat de docenten dachten dat wij al alles kunnen programmeren -Begeleiding was soms wat minder -De hoorcolleges waren verschrikkelijk -Te lang wachten tijdens practicum -Dat er rekening gehouden werd met de voorkennis van de student bij het maken van de practicum groepen -Veel te weinig begeleiding bij het practicum -Computers opstarten duurt 20 minuten -Hoorcolleges soms wat vaag, begeleiding practica kon beter -Te weinig begeleiders aanwezig tijdens het practicum (begeleiding zelf was goed tijdens practicum) -Begeleiding soms uur wachten met vraag |
Wat betreft studiemateriaal: -Hoorcollegesheets stonden vaak heel laat op internet -Dat we een boek gekocht hebben maar bijna niet gebruikt hebben -Het boek is onduidelijk ingedeeld en lastig om specifieke informatie te vinden -Het boek is niet geschikt als naslagwerk, maar wordt wel zo gebruikt -Het boek was niet duidelijk en overzichtelijk genoeg. Te veel verhaal te weinig structuur -Geen stapsgewijs oefenmateriaal -Het boek is onduidelijk, onoverzichtelijk, te lang voor de inhoud en sluit niet aan bij de lessen -Het gekochte boek is nooit gebruikt |
Wat betreft inhoud: -Voor leken ging het wel heel erg snel -Slechte aansluiting bij voorkennis -Geen goed aansluiting voor diegenen die totaal geen ervaring hebben -Differentiatie in niveau niet goed genoeg opgelost -Helft hoorcollege was niet nuttig (elke week) -Lastig als je nog nooit hebt geprogrammeerd -De stof uitgelegd in het hoorcollege sluit niet altijd even goed aan op de practica: in het eerste practicum hadden we geen idee hoe te beginnen -De vraagstelling van de practicumopdrachten -Zeker eerste practicum sloot niet goed aan op hoorcollege. Helft wist niet wat een classe was -Stof is er moeilijk zonder voorkennis -Uitleg kan soms beter, bijv. aansluiting eerste colleges bij practicum -De aansluiting van de HC op de basiskennis was in het begin van het vak voor mij niet goed. Hierdoor begreep ik de eerste colleges niet -Weinig/geen verwijzingen naar het bijbehorende boek -Er wordt teveel voorkennis verwacht |
Wat betreft tentamen: -De oefententamens waren anders dan het gemaakte tentamen |
Andere opmerkingen over dit vak: |
-2 hoorcollegegroepen maken met verschilllende niveau’s -De ene begeleider weet veel meer dan andere. Dat is verwarrend en ook storend. Ga er vanuit dat over de te behandelen stof de begeleider wel op de hoogte is. -Niet slecht J -Omdat ik niet kan programmeren is dit vak niet leuk -Begeleiding voor mensen die geen programmeerervaring hebben moet beter. Had er zelf behoorlijk moeite mee -De rode draad door het vak mist. Breng (meer) structuur aan in het lesmateriaal |