MESA+ University of Twente
Scientists & usersFor the scientific audience Industry & EconomyOpportunities for collaboration Public & MediaIt's all about nano Students & educationLearn about nanotechnology

MESA+ News

15 Apr 2015 - Belletjesdilemma na meer dan twintig jaar opgelost Het was een vraag die natuur- en scheikundigen al meer dan twintig jaar bezighield. Hoe kan het dat minuscule belletjes in een met gas oververzadigde vloeistof weken lang stabiel kunnen blijven, terwijl ze volgens alle theorieën eigenlijk in een fractie van een seconde zouden moeten verdwijnen. Prof. dr. ir. Detlef Lohse van UT-onderzoeksinstituut MESA+ vond het antwoord. En dat met relatief eenvoudige wiskunde. Het onderzoek is onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Physical Review E (Rapid Communication).  14 Apr 2015 - Subsidy for research consortium for improvement of electrochemical processes NWO, the Netherlands Organisation for Scientific Research, recently announced that it will grant five 'Technology Area subsidies’ to chemical sciences researchers who closely cooperate with the corporate sector. Within one of the approved projects, Guido Mul and Detlef Lohse of the University of Twente (MESA+) cooperate with researchers of the University of Leiden and the companies Akzo Nobel, Shell, Magneto special anodes and Elson Technologies.  13 Apr 2015 - Bijzonder inkijkje in de wereld van de wetenschap Twee jonge academici gaven een groep talentvolle basisschoolleerlingen vanmiddag op enthousiaste en bevlogen wijze een bijzonder inkijkje in de wereld van de wetenschap. Talentvolle leerlingen uit de digitale plusklassen van de Stichting Proo uit Nunspeet van de Islamitische basisschool Al Ummah uit Enschede waren te gast in het Nanolab. 1 Apr 2015 - CHIPP-premie voor onderzoek naar het effect van EUV-licht op nieuwe materialen De hoogleraren Andries Meijerink (Universiteit Utrecht), Lucas Visscher (Vrije Universiteit) en André ten Elshof (Universiteit Twente) ontvangen 1,7 miljoen voor de ontwikkeling van nieuwe materialen die gevoelig zijn voor extreem ultraviolette straling. Zij werken samen met ASML Netherlands B.V. dat de helft van het programma financiert. De andere helft wordt vanuit het Fonds Nieuwe Chemische Innovaties van NWO Chemische Wetenschappen gefinancierd. 30 Mar 2015 - Rubicon grant for former PCF PhD student Jolet de Ruiter Former PCF PhD student Jolet de Ruiter obtained a Rubicon grant from the Netherlands Organisation for Scientific Research (NWO) to continue her work as a Postdoc in the group of Prof. Kripa Varanasi at MIT in Boston. The Rubicon programme is intended for newly graduated scientists to gain research experience abroad. The Rubicon is a good stepping stone for the Veni grant from NWO. Jolet’s proposal entitled “Study of drop impact and freezing dynamics under icing conditions” was one of four successful Rubicon proposals in January 2015.
Good luck with your work, Jolet!
4 Mar 2015 - Video-competition: Science in twenty seconds Is it possible to summarize scientific research in a film lasting just twenty seconds? The only answer to that is: Yes. The 20 Seconds Science video-competition at the University of Twente was rounded off this week. Scientists from the MESA+ and MIRA scientific institutes accepted the challenge to create extremely short films in which they presented their research in a way that people could appreciate. This resulted in a total of 26 attractive short films, many of them with a touch of humour. There were prizes for three of them. 27 Feb 2015 - Mini lectures: future energy solutions What does our sustainable energy future look like? On behalf of the Green Energy Initiative, four University of Twente researchers follow up on this question in a series of short, interactive mini lectures. Four different topics, one joint fascination: future solutions for sustainable energy. 23 Feb 2015 - Neelie Kroes to give University of Twente Innovation Lecture With 800 successful spin-off companies to its name, the University of Twente (UT) leads Europe in terms of start-ups. Neelie Kroes, the recently appointed government ambassador for start-ups in the Netherlands, will make a special appearance at the university on 2 June 2015. The former EU Commissioner will take a closer look at start-up developments in Enschede with a view to establishing links with other high-tech hubs in the Netherlands. Dr Kroes is determined to make the Netherlands one of Europe’s top 3 start-up hubs and is hard at work putting the country firmly on the map as a StartupDelta. On 2 June 2015, she will share her experience, expertise and ambition as the keynote speaker at the University of Twente’s annual Innovation Lecture.