Hoe kunnen we uitdagingen waar we voor staan aanpakken? De opleiding Chemical Science and Engineering (CSE) van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) heeft een stap in die richting gezet.
In reactie op financiële beperkingen die de beschikbaarheid van onderwijsassistenten (TA's) beïnvloeden, begon het CSE-team, onder leiding van Saskia Lindhoud, Jéré van Lente (docenten) en Leonie Krab (opleidingsdirecteur), promovendi te betrekken bij onderwijsrollen om de kwaliteit van het onderwijs te helpen handhaven.Promovendi nemen taken over die voorheen door TA’s werden vervuld, zoals in laboratoria en werkcolleges. Deze aanpak pakt niet alleen het onmiddellijke tekort aan TA's aan, maar helpt promovendi ook om onderwijsvaardigheden te ontwikkelen en hun onderzoek toe te passen in echte onderwijsomgevingen.
In plaats van te wachten op formele richtlijnen, ondernam het CSE-team vroegtijdig actie. De eerste stap was om kritisch te beoordelen of TA's nodig waren voor alle onderwijstaken. Om studenten te helpen met Conceptual Modelling (CM) bijvoorbeeld, werden voorheen TA's gebruikt, maar recent onderzoek binnen de opleiding suggereert dat docenten effectiever kunnen zijn voor dit doel in module 1. Voor functies waar TA's essentieel blijven, hebben PhD studenten de stap gezet, te beginnen met module 1 en snel uit te breiden naar module 2. Andere faculteitsleden met vergelijkbare uitdagingen hebben ook interesse getoond in deze aanpak.De eerste feedback is bemoedigend, met positieve resultaten voor zowel studenten als PhD kandidaten.
Hoewel doctoraatsstudenten een waardevolle rol spelen, blijft intercollegiaal leren ook cruciaal. Seniorenstudenten als TA's of Learning Assistants (LA's) blijven een immense waarde geven aan de onderwijservaring.
Door creatief te denken en snel te handelen, pakt de CSE-opleiding van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) actuele problemen aan, en draagt het tegelijkertijd bij aan de professionele ontwikkeling van de betrokkenen.