UTFaculteitenTNWNieuwsOnderwijs en ontspanning gaan hand in hand

Onderwijs en ontspanning gaan hand in hand

Symposium ‘Natuurkunde van Pretparken’ en Efteling-bezoek

Op vrijdag 12 mei organiseerde de opleiding Technische Natuurkunde (TN) een interessant symposium, gevolgd door een praktische toepassing op zaterdag in het betoverende attractiepark de Efteling.

Deze unieke gelegenheid bood studenten TN de mogelijkheid om hun theoretische kennis in de praktijk te ervaren en voorheen onzichtbare technologische aspecten te ontdekken. In totaal beleefden 170 enthousiaste studenten Technische Natuurkunde, samen met docenten en studiebegeleiders, inspirerende dagen waarbij educatie en vermaak hand in hand gingen.

Symposium onthult mysteries van technische natuurkunde in pretparken

Het symposium op vrijdag bood een platform voor studenten om dieper in te gaan op diverse aspecten van technische natuurkunde en om hun inzicht in de natuurkunde van pretparken te vergroten. Een van de intrigerende vraagstukken die aan bod kwam, was waarom een looping van een achtbaan nooit volledig rond is. Pim Dekker en Mees Flapper leidden systematisch af wat de versnellingen zijn die je ervaart in een achtbaan. Dit verklaarde onder andere waarom loopings de vorm van een omgekeerde druppel hebben. Daarnaast werden optische illusies besproken door Herman Offerhaus zoals bijvoorbeeld in de Efteling in Villa Volta ervaren kon worden. Studenten werden uitgedaagd om na te denken over de creatie van optische illusies en hoe technische natuurkunde wordt gebruikt om deze unieke ervaringen te realiseren. Imre van Veldhoven gaf een historisch overzicht van de aansturing van poppen zoals bv in de Indische Waterlelies en Fata Morgana, wat een uitdaging was in een tijdperk zonder computers en elektronische aansturen. Als afsluiter gaf Sander Huisman een humoristisch overzicht van allerlei vloeistoffysica aspecten in pretperken.

Op zaterdag konden de studenten de natuurkundige aspecten in de praktijk zien tijdens een plezierige dag in de Efteling. Samen met hun docenten en studiebegeleiders konden ze zelf ervaren hoe technische principes worden toegepast in de verschillende attracties.

De organisatie van dit inspirerende evenement was in handen van Sissi de Beer, met waardevolle ondersteuning van Edwin Lodder, Anita Weise en de studievereniging Arago. Hun toewijding en inzet zorgden ervoor dat technische natuurkunde tot de verbeelding sprak en een inspirerende ervaring bood aan alle deelnemers.

Sissi de Beer:

Door onderwijs en plezier op een unieke manier te combineren, hopen we een blijvende indruk te hebben gemaakt op de studenten. Met het opleidingsteam blijven we ons inzetten om studenten een onvergetelijke leerervaring te bieden, waarbij theoretische concepten tot leven komen door middel van praktische toepassingen.

De opleiding Technische Natuurkunde wil graag alle betrokkenen bedanken voor hun inzet en enthousiasme om van dit evenement een groot succes te maken.