UTFaculteitenTNWNieuwsEen beurs voor het omzetten van een isolator in een metaal

Een beurs voor het omzetten van een isolator in een metaal

Yorick Birkhölzer (TNW) gaat een modelsysteem op nanoschaal bouwen om de koppeling tussen de kristalstructuur en de elektrische eigenschappen in metaal-isolator overgangen te onderzoeken. ”Stel je voor dat we de elektrische eigenschappen van materialen op commando kunnen veranderen: supersnelle en efficiënte elektronische schakelaars worden dan realiteit”. Dit onderzoek draagt de naam ”Conductivity on demand: Turning an insulator into a metal” (Geleiding op verzoek: van isolator naar metaal).

Birkhölzer promoveerde onlangs aan de UT. Dankzij de Rubiconbeurs van NWO en ZonMw kan hij onderzoek gaan doen aan een buitenlandse onderzoeksinstelling. Hij zal voor een periode van achttien maanden zijn werk voortzetten aan de Cornell University in de Verenigde Staten. NWO en ZonMw: “Voor veel onderzoekers is het opdoen van ervaring in het buitenland een belangrijke stap in hun carrière. Het Rubiconprogramma biedt jonge, veelbelovende onderzoekers de mogelijkheid om internationale onderzoekservaring op te doen.”

Over het Rubiconprogramma

De Rubiconbeurs stelt jonge onderzoekers in staat om onderzoek te doen aan een buitenlands instituut dat hen een optimaal onderzoeksklimaat kan bieden. De omvang van de beurs is afhankelijk van de gekozen bestemming en de verblijfsduur. Elk jaar bieden NWO en ZonMw ongeveer zestig jonge onderzoekers een Rubiconbeurs aan (totale waarde zeven miljoen euro, toegekend in drie financieringsrondes). De beurs in dit artikel maakt onderdeel uit van de derde financieringsronde van 2022.

Bron: NWO/ZonMw

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)