UTFaculteitenTNWNieuwsNieuw onderzoek toont veelbelovende resultaten bij het versnellen van biologische afbraak met behulp van polymeermengsels en composieten.

Hua Zhong Easton, Mike Essink en Laura Rodriguez Comas, studenten van MOLMAT, hebben een nieuwe aanpak ontwikkeld om het biologische afbraakproces van polymeren te verbeteren door ze te mengen met andere materialen.

Door het gebruik van specifieke polymeermengsels en composieten heeft het team de afbraaksnelheid van de materialen in natuurlijke omgevingen aanzienlijk verhoogd.

Het onderzoek is belangrijk omdat het het groeiende probleem van plasticvervuiling en het effect ervan op het milieu aanpakt. Traditionele methoden om plastic afval aan te pakken zijn vaak gericht op recycling of verwijdering, maar deze methoden hebben hun beperkingen. Door de biologische afbraak te versnellen, biedt deze nieuwe aanpak een veelbelovende oplossing om plastic afval te verminderen en het effect ervan op het milieu te beperken.

De bevindingen van het team zijn gepubliceerd in het toonaangevende wetenschappelijke tijdschrift Macromol. Chem. Phys en hebben de aandacht gekregen van industrieleiders en beleidsmakers. De onderzoekers werken nu aan het verder ontwikkelen en testen van hun aanpak in verschillende omgevingen en met verschillende polymeren.

De studenten werden begeleid en ondersteund door onderzoekers v van de onderzoeksgroep Duurzame Polymeerchemie binnen de afdeling MolMAT.

DOI: 10.1002/macp.202200421