UTFaculteitenTNWNieuwsDr. Sissi de Beer nieuwe OLD bij Technische Natuurkunde

Dr. Sissi de Beer nieuwe OLD bij Technische Natuurkunde

Per 1 april start Sissi de Beer als nieuwe opleidingsdirecteur bij Technische Natuurkunde. ‘De functie opleidingsdirecteur zie ik als een mooie kans om mijzelf verder te ontwikkelen, terwijl ik dagelijks bezig ben met de dingen die ik het leukst vind: onderwijs en onderzoek’.

Nadat Sissi in 2003 in Eindhoven haar bachelor in Applied Physics behaalde, kwam ze voor haar master naar Twente. In 2011 promoveerde ze in de leerstoelgroep Physics of Complex Fluids. Na diverse postdocposities in onder meer Jülich en Toronto keerde Sissi terug naar Twente. ‘De binding met de UT is altijd gebleven. Tijdens mijn postdoc in Jülich hield ik mij bezig met simulaties. Deze simulaties wilde ik graag in het lab testen en daarvoor kwam ik regelmatig terug naar Enschede.’ De volledige terugkeer naar de UT in 2016 was dan ook geen verrassing.

‘In 2016 begon ik als assistent professor in de Materials Science and Technology of Polymers-groep en startte ik ook met lesgeven bij de studies Technische Natuurkunde (TN) en Chemical Science & Engineering (CSE). Waar ik bij TN vooral ondersteuning bood, had ik bij CSE de ruimte om eigen vakken op te zetten.’ Sinds 2018 lag de focus dan ook vooral op het docentschap bij CSE. Sinds februari 2022 is Sissi associate professor in Functional Polymer Surfaces binnen de leerstoelgroep Sustainable Polymer Chemistry in de Department of Molecules and Materials. Daar komt vanaf nu haar opleidingsdirecteurschap bij de opleiding Technische Natuurkunde bij.

We zijn erg blij met Sissi’s benoeming als de nieuwe opleidingsdirecteur van Technische Natuurkunde. Hoewel de commissie verheugd was Sissi terug te halen naar natuurkunde, waarderen we haar interdisciplinariteit en de perspectieven die ze vanuit scheikunde meebrengt. Haar grote betrokkenheid bij het combineren van onderzoek en onderwijs valt samen met de ambities van onze Faculteit in ons streven naar een optimale balans tussen alle academische aspecten.

Faculteitsbestuur TNW

Talenten opleiden

‘De functie opleidingsdirecteur TN vervullen lijkt mij ontzettend gaaf. Het is een functie waarin ik mijzelf verder kan ontwikkelen, terwijl ik bezig ben met de dingen die ik het allerleukst vind: onderwijs en onderzoek. Het mooiste aan onderwijs vind ik dat we met onze eigen vakken studenten opleiden tot talenten. We zien studenten op jonge leeftijd binnenkomen en zichzelf ontwikkelen tot getalenteerde volwassenen, klaar voor de volgende stap. Als ik dan studenten als Leon Smook – die tijdens zijn master afstudeeronderzoek maar liefst drie papers publiceerde – en Rens Horst en Rick Cohen – die de Holland Chemistry Student Award wonnen – zie, kan ik niets anders dan ontzettend trots zijn.’

Technische Natuurkunde werd vorig jaar voor de tiende keer op rij topopleiding. En als het aan Sissi ligt, dan blijft dat zo. ‘De komende tijd staat in het teken van kennismaken, met studenten, docenten en collega’s. Waar zien zij kansen om de opleiding nog beter te maken?’ Zelf ziet Sissi extern kansen. ‘Je ziet in het nieuws bijvoorbeeld vaak studenten uit Delft voorbijkomen, terwijl onze studenten ook die aandacht verdienen. Hoe krijgen we onze studenten op een groter podium? Daarnaast zie ik kansen om te onderzoeken in hoeverre duurzaamheid binnen de opleiding een thema is en hoe we dat thema meer kunnen integreren in de opleiding, zodat de nieuwe generatie TN’ers ook kan bijdragen aan het vinden van oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen op het gebied van duurzaamheid.’

ReCoVR-consortium

Een nieuwe uitdaging als opleidingsdirecteur betekent zeker niet het einde van Sissi’s onderzoek. ‘Ik voel mij verantwoordelijk voor de master- en PhD-studenten die ik op dit moment begeleid. Uiteraard blijf ik hen begeleiden. Daarnaast is ook het ReCoVR-consortium onlangs van start gegaan: een groot consortium waaraan zo’n dertig partijen deelnemen (4TU’s en bedrijven). Als programmamanager van dit consortium ben ik jaren bezig geweest met de voorbereiding van het project en in 2021 kregen we binnen het Perspectief-programma van NWO een toekenning van 5 miljoen euro voor de komende zes jaar. Begin dit jaar is de eerste PhD-student binnen dit project met onderzoek gestart. Ik blijf dit mooie project met ontzettend veel plezier en passie leiden’.

Sissi de Beer is aangesteld voor een periode van vijf jaar voor 0.6 FTE. Sissi volgt Stefan Kooij op, die op 1 januari is begonnen als vice-decaan Onderwijs bij de Faculteit TNW.