UTFaculteitenTNWNieuwsMaster vak AMM Organic Materials & Polymer Science leidt tot publicatie

Master vak AMM Organic Materials & Polymer Science leidt tot publicatie

Voor het Master vak AMM Organic Materials & Polymer Science (5 ECTS binnen de masteropleiding CSE) hebben Rakine Mouhoubi, Merel Lasschuijt en Salma Ramon Carrasco hun uitdagende leeropdracht zo goed uitgevoerd dat het resulteerde in een publicatie in het wetenschappelijk tijdschrift "Waste Management". Hun unieke overzichtsartikel toont een uitstekende koppeling tussen onderwijs en onderzoek.

Tijdens de AMM OMPS cursus worden studenten uitgedaagd om literatuur te zoeken over een relevant en actueel onderwerp in de polymeerwetenschap en daarover een literatuuroverzicht te schrijven. In de cursus van vorig jaar was het hoofdonderwerp duurzame polymeren en hun end-of- life-scenario’s.

Nieuw overzicht helpt nieuwe biologisch afbreekbare kunststoffen te ontwerpen

Rakine, Merel en Salma gingen de uitdaging aan om composteerbare polymeren te ontwerpen en schreven een prachtig overzicht met nieuwste technieken over hoe compostering van polymeren kan worden beoordeeld in simulaties of door scenario's uit de praktijk. Een dergelijk uitgebreid overzicht was niet beschikbaar in de huidige literatuur en zal anderen helpen bij het ontwerpen van nieuwe biologisch afbreekbare kunststoffen. Uit dit overzicht blijkt dat compostering veelbelovend is voor het beheer van polyesterafval.

Het artikel van het studententeam is gepubliceerd onder de titel "End-of-life biodegradation? How to assess the composting of polyesters in the lab and the field", in het wetenschappelijke tijdschrift Waste Management.

Meer informatie

Waste Management is een toonaangevend interdisciplinair tijdschrift voor de presentatie en bespreking van end-of-life-scenario's van bepaalde materialen en richt zich op afvalbeheer in het algemeen. Het auteursteam werd begeleid en ondersteund door Hubert Gojzewski en Frederik Wurm van de Groep Duurzame Polymeerchemie van de afdeling Moleculen en Materialen van de faculteit TNW.

DOI: https://doi.org/10.1016/j.wasman.2022.09.025

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)