UTFaculteitenTNWNieuwsDrie UT kandidaten voor KIJK's Beste Tech-Idee 2021

Drie UT kandidaten voor KIJK's Beste Tech-Idee 2021

Wordt het de chip waarmee Nico Overeem de binding van virussen aan celoppervlakken weet na te bootsen? Worden het de modellen van Srinidhi Gadde en Richard Stevens die meer zeggen over de optimale plaatsing en hoogte van windmolenparken op zee? Of de ultranauwkeurige chirurgarm van Christoff Heunis, die bestuurd wordt door magnetische velden? Maar liefst drie UT-projecten maken kans op KIJK’s Beste Tech Idee 2021. Vanaf nu is het mogelijk om je stem uit te brengen.

Twintig recente technologie-ontwikkelingen heeft KIJK naar voren geschoven, afkomstig van universiteiten en ook van startupbedrijven. Drie van de ‘Beste Tech-Idee 2021’ kandidaten komen van de Universiteit Twente. Het blad KIJK heeft een lange historie in het populariseren van wetenschap: meer dan vijftig jaar, waarvan de eerste jaren zelfs als weekblad.

Binding van virussen

Nico Overeem heeft in zijn promotie-onderzoek een chip ontwikkeld om de binding van virussen aan een celoppervlak na te bootsen. De spike-eiwitten die op het virusoppervlak zitten, binden graag aan de suikers die op het celoppervlak zitten. Overeem heeft de dichtheid van die suikers gevarieerd om te kijken wat het virus gaat doen. Een van de mogelijkheden is dat het gaat rollen over het oppervlak totdat het voldoende bindingsplaatsen heeft gevonden. Het werk van Nico geeft meer inzicht in de overdracht van bijvoorbeeld influenzavirussen van dier op mens en is daarmee heel actueel.

Optimale plaatsing windmolenparken

Srinidhi Gadde en Richard Stevens werken aan windmolenparken. Zij berekenen wat de optimale plaatsing is van die parken. We vergeten misschien wel eens dat de ene molen invloed heeft op de andere – of dat de ene rij molens invloed heeft op de volgende rij. Dit komt door de turbulente stroming en zog ‘aan de achterkant’. Als je meer winst kunt boeken door de molens anders te plaatsen, dan is dat mooi meegenomen in de energietransitie.

Extra vaste hand voor chirurg

Christoff Heunis heeft een oplossing bedacht voor ‘minimaal-invasieve chirurgie’, waarbij een katheter wordt ingebracht om bijvoorbeeld een bloedvatprobleem te behandelen. Veel hangt af van de de vaste hand van de chirurg, bij het positioneren van zo’n tip. Het robotplatform ARMM (Advanced Robotics for Magnetic Manipulation) helpt de arts, via externe magneetvelden, bij het precies positioneren van de katheter. Het onderzoek leidde al tot de spinoff Flux Robotics.

Lees hier meer over de competitie en breng je stem uit!

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692