UTFaculteitenTNWNieuwsOverdracht van corona via aerosolen

Overdracht van corona via aerosolen Stand van de wetenschap na een jaar van pandemie

In een recent webinar van de Koninklijke Akademie van Wetenschappen (KNAW) kwamen sprekers uit de verschillende relevante disciplines bijeen om de huidige inzichten in de verspreiding van het Coronavirus, via aerosolen, te bespreken. Na de bijeenkomst hebben wetenschappers van de Universiteit van Cambridge, de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Twente, onder wie UT-vloeistoffysicus prof Detlef Lohse, een informatiedocument opgesteld met de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Het document ‘Aerosolen, ventilatie en COVID19’ is nu online beschikbaar

De belangrijkste vraag die in het document naar voren komt is de vraag wat de wetenschap zegt over de verschillende verspreidingsroutes van het SARS-CoV2 virus dat COVID19 veroorzaakt. Vooral over de verspreidingsroute via aerosolen is veel discussie geweest sinds het uitbreken van de pandemie. Er is dan ook grote behoefte aan actuele informatie over de persistentie van aerosolen en over mogelijke ventilatietechnieken om het risico van infectieuze aerosolen te verminderen.

Webinar terugkijken?

Het informatiedocument geeft achtergrondinformatie over wat wetenschappers momenteel weten, en stelt in het bijzonder dat een groot aantal observaties moeilijk te verklaren is zonder aerosol-besmettingen in de verklaring op te nemen. ‘Aerosolen, ventilatie en COVID19’ behandelt ook de belangrijke vragen die nog open staan – met name de vraag hoe belangrijk de verschillende besmettingsroutes zijn.

Zo heeft de groep Physics of Fluids van Detlef Lohse onlangs een paper gepubliceerd Growth of respiratory droplets in cold and humid air, dat binnenkort gaat verschijnen in Physical Review Letters.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692