UTFaculteitenTNWNieuwsBKO-certificaten met een eigen sausje

BKO-certificaten met een eigen sausje

Afgelopen voorjaar heeft de eerste editie van de Month of Education plaatsgevonden, georganiseerd door de Faculteit TNW. Op donderdag 28 oktober hebben zeven docenten Technische Natuurkunde, die mede naar aanleiding van de Month of Education hun BKO behaalde, hun certificaat in ontvangst genomen. We spraken met Stefan Kooij over de Month of Education en het BKO traject.

Waarom een Month of Education?

“In het verleden hadden we onderwijsdagen, dat resoneerde eigenlijk niet met onderzoekers, docenten, mensen die het onderwijs verzorgen. Die dagen zijn dan ook een beetje een stille dood gestorven. Daardoor ontstond de vraag of we niet een ander format moesten kiezen. Een concept waarbij iedereen kon aanhaken. Niet op één dag, maar op verschillende momenten in een maand. Het was belangrijk dat we vooral ook ervaringen wilden uitwisselen, met elkaar over thema’s van gedachte wisselen. Hieruit is het idee van de Month of Education ontstaan: een maand lang, drie dagen per week inspirerende sprekers uitnodigen, paneldiscussies over thema’s. Zoals de toekomst van hoger onderwijs na corona, effectief toetsen etc., etc.”

“People first betekent ook gewoon in deze, wat hebben mensen nodig, wat zijn de ambities van mensen en wat hebben ze daarvoor nodig. Dat betekent echt niet dat je alle dingen waar je geen zin in hebt nooit meer hoeft te doen, dat hoort er gewoon bij. Het gaat er om waar je op de lange termijn naartoe wilt groeien en wat er nodig is  om dat waar te maken.”

Waarom de BKO-fasttrack?

“Veel collega’s hikken tegen het BKO aan omdat ze het idee hebben dat ze een document van vele tientallen pagina’s moeten schrijven. Dat is helemaal niet zo. Voor het BKO moet een docent bewijzen dat hij/zij vijf competenties rondom onderwijs beheerst. Om dat idee van eindeloze documenten tegen te gaan, en docenten behulpzaam te zijn, is de BKO-fasttrack ontstaan. Medewerkers interviewen elkaar, geven presentaties en nemen dit op in plaats van het allemaal op te schrijven. Die video’s vormen de bewijslast, het portfolio. Normaal gesproken staat er dat je ruim een jaar moet doen over dat hele BKO-traject. Nu met de BKO-fasttrack pilot hebben mensen het binnen 1,5 maand/ 2 maanden kunnen afronden, uiteraard op basis van meerjarige ervaring in het onderwijs. BKO kan maatwerk leveren, net als de opleidingen die we al geven aan studenten, dat kunnen we ook gewoon voor onze medewerkers. Ik denk dat het samenspel van de Month of Education en de BKO-fasttrack daar zeker een bijdrage aan geleverd heeft.”

Gesprek als motor

“Als je een docent nu vraagt: wat vond je het leukst van het BKO-fasttrack? Dan is een veel gehoord antwoord: “Het contact met anderen!”. Dat was precies het doel van de Month of Education, dat mensen met elkaar in contact komen. Samen over thema’s in onderwijs praten. Hoe pak jij het aan? Hoe doe ik het? Er is niet één manier die voor iedereen past. Daarmee ontstaat er een discussie waardoor je even in het hoofd van een ander kan kijken je komt erachter hoe de ander omgaat met onderwijs en de interactie met studenten. Je spreekt collega’s die net dit traject gedaan hebben en hoort wat hun ervaringen zijn. Het is geen jaren werk, je gaat een paar dingen doen die je al doet, je gaat een aantal dingen doen die je nog wilt doen en dat stop je in een dossier. Je kan er ook prima je eigen sausje eroverheen gieten, ieder dossier dat ik bekeken heb is uniek. Elk gesprek dat is gevoerd met een BKO-kandidaat is anders.”