UTFaculteitenTNWNieuwsBrinksma Innovation Grant (BIG) voor Judith ter Vrugte (BMS)

Brinksma Innovation Grant (BIG) voor Judith ter Vrugte (BMS)

De vierde Brinksma Innovation Grant (BIG), genoemd naar voormalig rector Magnificus Ed Brinksma, werd tijdens de online OAJ- uitzending OAJ op UTournee op 31 augustus 2020 uitgereikt. Onderzoeker en docent Judith ter Vrugte won de prijs voor haar werk naar samenwerking en teamwork als essentiële onderdelen van het Twents Onderwijsmodel (TOM) en het Masteronderwijs aan de Universiteit Twente.

De reden voor de integratie van samenwerkingstaken in het onderwijs is tweeledig: het bereidt studenten voor op hun toekomstige carrière, omdat ze hun samenwerkingsvaardigheden kunnen oefenen en ontwikkelen. En samenwerkingstaken hebben een positieve invloed op het leren in het algemeen. Voor beide doelen is het noodzakelijk dat de samenwerking tussen studenten van goede kwaliteit is (of kan worden). Ontwikkeling van goede samenwerkingsvaardigheden vloeien, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, niet automatisch voort uit het oefenen van samenwerking. Voor de ontwikkeling van goede samenwerkingsvaardigheden zijn specifieke instructie en feedback van het grootste belang. Hoewel TOM ontzettend goed inspeelt op het belang van samenwerkingsvaardigheden ontbreekt momenteel nog de instructie en feedback om studenten te helpen optimaal te profiteren van deze onderwijsbenadering.

Minimale inspanning en maximale winst

Het project van Judith ter Vrugte richt zich op het ontwerpen, implementeren en evalueren van een digitale onderwijsinterventie die de ontwikkeling van samenwerkingsvaardigheden van universiteitsstudenten bevordert. Het beoogde ontwerp probeert met een minimale inspanning in het onderwijs, een maximale winst te bereiken. "Het maakt een eenvoudige implementatie in TOM mogelijk, omdat het naadloos kan worden ingepast in reeds bestaande projecten zonder dat er veel extra eisen worden gesteld aan de docenten of studenten. Bovendien is het ontwerp generiek, wat betekent dat het over disciplines en trajecten heen kan worden gebruikt, en is het al met succes uitgeprobeerd in het technisch beroepsonderwijs."

De BIG werd uitgereikt tijdens de OAJ op UTournee uitzending. De andere academische prijzen gingen naar: Serge Lemay (TNW) (vak Signal Analysis). Hij won de Centrale onderwijsprijs. De TGS Award ging naar Ana Ortiz Perez (TNW). Tevens werden de afstudeerprijzen aan de eindejaarsstudenten uitgereikt.

OAJ op UTournee: uitreiking BIG aan Judith door Mo

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)