UTFaculteitenTNWNieuwsOproep voor sprekers NWO Bessensap 2020

Oproep voor sprekers NWO Bessensap 2020

NWO organiseert in samenwerking met de Vereniging voor Wetenschapsjournalistiek en –communicatie (VWN) op vrijdag 12 juni in de Rode Hoed Amsterdam het jaarlijkse evenement Bessensap.

Bessensap brengt wetenschappers, journalisten en voorlichters bij elkaar. Er wordt ingespeeld op de recente ontwikkelingen binnen zowel wetenschap als communicatie door middel van lezingen, workshops, interviews, casestudies etc.

Jouw verhaal op Bessensap?

Heb je een maatschappelijk relevant onderzoek en een nieuwswaardig onderzoeksresultaat? Dan is dit jouw kans om je onderzoek onder de aandacht te brengen bij de wetenschapsjournalistiek. Meld je vóór woensdag 18 maart 2020 aan voor het geven van een presentatie op Bessensap!

Voor wie?

We dagen onderzoekers van alle niveaus uit een voorstel in te dienen: zowel onderzoekers die hun sporen in de wetenschap hebben verdiend als jonge onderzoekstalenten. Ook onderzoekers die niet door NWO gefinancierd worden, zijn van harte uitgenodigd een voorstel te doen. Het is de bedoeling dat jouw presentatie een actuele, nieuwswaardige en mediagenieke insteek heeft. Denk bijvoorbeeld aan een recent of binnenkort te verwachten resultaat, verrassende inzichten of een nieuwe onderzoeksrichting.

Er mag uiteraard geen embargo op liggen.

De selectie

Uit de inzendingen selecteert Bessensap een gevarieerd aanbod van de meest mediagenieke / nieuwswaardige onderzoeken voor het geven van een presentatie. Daarbij kijken ze ook of je het verhaal goed over de bühne weet te krijgen. Daarom vragen we je een kort filmpje te uploaden (max. 2 minuten) waaruit je presentatievaardigheden blijken. Dat mag ook een linkje naar een bestaand filmpje zijn (bijv. YouTube).

Onderzoeken die niet geselecteerd worden, zullen op een andere manier onder de aandacht gebracht worden. Je inzending is dus nooit voor niets.

De presentatie

Een onderzoekspresentatie op Bessensap duurt 15 minuten, daarna is er 5 minuten voor vragen en debat met de zaal. De presentatie moet voor geïnteresseerde leken te volgen zijn en we willen je vragen na te denken hoe je tijdens je presentatie de mediagenieke waarde van je boodschap zo goed mogelijk kan uitlichten.

Aanmelden

Voel jij je aangesproken? Meld je dan uiterlijk woensdag 18 maart hier aan. Midden april maken wij bekend welke presentaties in het programma worden opgenomen.

UT BIEDT HULP BIJ jouw VOORSTEL

De persvoorlichters van de Universiteit Twente weten wat het meest overtuigend is voor het publiek van Bessensap, hoe je een aantrekkelijke tekst maakt met een pakkende titel en hoe je video's maakt. Wil je hulp bij je voorstel? Neem dan contact op met onderstaand contactpersoon.

Bron: NWO website Bessensap.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)