UTFaculteitenTNWNieuwsMarcel Mulder prijs 2020 naar Ettore Virga

Marcel Mulder prijs 2020 naar Ettore Virga

Dit jaar wordt de Marcel Mulder-prijs uitgereikt aan Ettore Virga. Virga is momenteel promovendus in het cluster Membrane Science & Technology (Faculteit TNW) . Hij heeft een nieuwe generatie membranen uitgevonden die zelfs in de meest ongunstige omstandigheden vervuiling kunnen voorkomen.

Virga heeft met succes membranen gecoat met een nieuw zwitterionisch polymeer om ze minder gevoelig te maken voor vervuiling. Op deze manier zal de industrie minder energie en chemicaliën verbruiken voor waterfiltratie. De coating kan worden aangebracht op elk oppervlak waar vervuiling moet worden tegengegaan, waardoor een nog grotere impact ontstaat. Ettore zal binnen de standaard 4 jaar afstuderen en heeft al 6 papers over zijn nieuwe technologie gepubliceerd, allemaal in hoogstaande tijdschriften. Naast zijn promotieonderzoek voor de UT is hij verantwoordelijk voor de coördinatie van het onderzoeksthema 'concentrates' bij Wetsus.

Marcel Mulder Prijs

In 2001 werd Marcel Mulder benoemd tot hoogleraar Duurzame Watertechnologie en Membraantechnologie aan de Universiteit Twente. Gestationeerd in Leeuwarden was hij grondlegger voor Wetsus. Helaas is hij, voordat hij de verdere ontwikkeling van Wetsus kon zien, op 17 november 2002 overleden. Ter nagedachtenis aan hem, en ter uitbreiding van zijn ideeën, wordt jaarlijks een Professor Marcel Mulder Wetenschapsprijs uitgereikt aan de Wetsus-onderzoeker die het afgelopen jaar de meest bijzondere prestaties op het gebied van watertechnologie heeft geleverd.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)