UTFaculteitenETNieuwsHet Fraunhofer Project Center is nu het Fraunhofer Innovation Platform for Advanced Manufacturing

Het Fraunhofer Project Center, onderdeel van de faculteit ET en gevestigd in de Horsttoren, is een nieuwe fase ingegaan. Met de steun van en ondertekening door de Universiteit Twente en de Fraunhofer-Gesellschaft zetten we de bestaande samenwerking voort als het Fraunhofer Innovation Platform for Advanced Manufacturing at the University of Twente (FIP-AM@UT).

Vijf jaar geleden startte professor Fred van Houten een samenwerking tussen de Universiteit Twente en het Fraunhofer Institute for Production Technology IPT, een instituut van het Duitse Fraunhofer-Gesellschaft; een toonaangevende organisatie voor toegepast onderzoek in heel Europa. Het doel was om de kloof te overbruggen tussen onderzoeks- en ontwikkelingsprocessen en de toepassing van de uitkomsten hiervan in de industriële praktijk. In 2017 werd het Fraunhofer Project Center at the University of Twente opgericht. Sindsdien werken we in toenemende mate aan het ontwikkelen van oplossingen met en voor de maakindustrie.

Voortbouwend op de visie van professor Van Houten, is het Fraunhofer Project Center nu een nieuwe fase ingegaan. Met de steun van en ondertekening door de Universiteit Twente en Fraunhofer zetten we de bestaande samenwerking voort als het Fraunhofer Innovation Platform for Advanced Manufacturing at the University of Twente (FIP-AM@UT). Deze naamswijziging brengt geen verandering van richting in onze kernactiviteiten met zich mee. In plaats daarvan zullen we de reeds gelegde basis verder uitbreiden, werken aan meer en bredere industriële samenwerkingen, het faciliteren van een ecosysteem van veelzijdige industriële organisaties en het begeleiden van de knapste koppen op het gebied van engineering.

Als de afgelopen twee jaar ons iets hebben geleerd, is het dat het absoluut noodzakelijk is voor bedrijven om toekomstbestendig te worden, door waarde toe te voegen aan de producten die gemaakt worden en verbeteringen door te voeren in de manier waarop we werken. Het stroomlijnen van de processen en het creëren van slimmere werkplekken hebben niet alleen een positieve invloed op het leven van mensen, maar ook op de industrie als geheel. We helpen onze partners en klanten een solide basis te creëren van waaruit ze verder kunnen ontwikkelen, door efficiënter te werken en beter voorbereid te zijn op een toekomst vol mogelijkheden.

We kijken ernaar uit om begin 2023 te verhuizen naar onze nieuwe locatie op het Kennispark, tegenover de universiteit. Met deze stap zullen we beschikking krijgen over onze eigen industriële testfaciliteit; een volledig verbonden, open-access productieomgeving. Deze faciliteit zal ons de mogelijkheid bieden om ons onderzoeks- en ontwikkelingswerk verder te verbeteren en bedrijven te helpen de impact van veranderingen in hun productieprocessen te ervaren. We kijken uit naar deze mogelijkheid om tastbare oplossingen te kunnen bieden in ons brede portfolio van competenties.

Het belooft een ontzettend gave reis te worden. We hopen dat u erbij bent!

Prof. dr. Ian Gibson (directeur) en Dipl.-Ing. Maurice Herben (directeur)