UTFaculteitenETNieuwsUT'ers onderzoeken 'digital twin' van steden om ruimtelijke planning te verbeteren

Een team UT-onderzoekers van de faculteiten ITC, BMS en ET publiceerde onlangs een nieuwe studie in het wetenschappelijke tijdschrift International Journal of Applied Earth Observation and Geoinformation waaruit blijkt dat het gebruik van zogenoemde 'digital twins' de planning en coördinatie in steden kan verbeteren. Digital twins zijn digitale representaties van fysieke objecten of systemen, en worden al op grote schaal gebruikt in de productie, bouw en onderhoud om de planning en coördinatie te verbeteren. Nu onderzoeken wetenschappers hoe ze digital twins kunnen aanpassen ten behoeve van steden en hun complexe, dynamische ecosystemen.

ITC-onderzoeker en hoofdauteur van de studie, Dr. Ville Lehtola leg uit: "Digital twins bieden steden mogelijk voordelen doordat ambtenaren, inwoners en bedrijven toegang krijgen tot actuele informatie over de infrastructuur en diensten van de stad." Volgens de onderzoekers kunnen hun bevindingen de efficiëntie van de planning en het beheer van steden aanzienlijk verbeteren. Door digital twins kunnen steden tijd en geld besparen, en uiteindelijk onze stedelijke omgevingen verduurzamen.

Breed concept

In hun publicatie gingen de auteurs in op de technische uitdagingen en open vragen rond de realisatie en voordelen van stedelijke digital twins. "Er zijn veel verschillende soorten digital twins, elk met hun eigen technische kenmerken en toepassingen. Dat maakt het een uitdaging om ze te integreren in één enkele, alomvattende digital twin van een hele stad". Ook zijn digital twins voor een hele stad niet zo lineair als de digital twins in bijvoorbeeld de bouw. In de productie en bouw begin je vaak met het creëren van een digital twin en eindig je dan met een fysiek product .Het creëren van een digital twin voor onderhoud of smart city management vereist daarentegen constante veranderingen en updates.

Een volledige back-end

Voor deze constante updates suggereren de onderzoekers de ontwikkeling van een back-end digital twin infrastructuur die alle informatie bevat. "Dit betekent meer dan alleen een 3D-model van alle gebouwen. De digital twin moet bijvoorbeeld ook informatie bevatten over verkeerslawaai, zonnestraling en verkeersveiligheid", legt Lehtola uit. De back-end zou dan gebruikt kunnen worden om verschillende front-end voorstellingen te maken voor verschillende gebruikers. Bijvoorbeeld een VR-wereld van een stad die de burgers kunnen verkennen. Lehtola: "Een stadsplanner heeft andere gegevens van de digital twin nodig dan bijvoorbeeld burgers. Beide gebruikers kunnen echter profiteren van zo'n systeem."

Meer informatie

Dit onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking tussen verschillende UT-onderzoekers en Forum Virium Helsinki. Betrokken auteurs waren Dr. Ville Lehtola, Dr. Mila Koeva, Dr. Ir Sander Oude Elberink, Dr. Paulo Raposo (allen Faculteit ITC), Juho-Pekka Virtanen (Forum Virium Helsinki), Dr. Ir. Faridaddin Vahdatikhaki (Faculteit ET) en Dr. Simone Borsci (Faculteit BMS).

Ze publiceerden hun review paper, 'Digital twin of a city: Review of technology serving city needs', onlangs in het wetenschappelijke tijdschrift International Journal of Applied Earth Observation and Geoinformation. De paper is open-access en online beschikbaar.

DOI: 10.1016/j.jag.2022.102915

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)