UTFaculteitenETNieuwsDouble Degree UT-ITA (Brazilië) voor Ashik Vincent Palathingal

Double Degree UT-ITA (Brazilië) voor Ashik Vincent Palathingal

Een masterdiploma van de UT én een diploma van Instituto Tecnológico de Aeronáutica ITA (Brazilië) halen op hetzelfde moment is al bijzonder, maar het wordt helemaal een bijzondere prestatie als je nog nooit in Brazilië bent geweest...

Op 25 augustus rondde UT-ITA student Ashik Vincent Palathingal zijn dubbele master af met de presentatie van zijn afstudeeropdracht “Assessment of the effects from the fuselage aft-body region in a Boundary Layer Ingestion airframe concept”. Al vanaf het begin van zijn master Mechanical Engineering aan de UT in september 2019 was hij geïnteresseerd in de mogelijkheid om een double degree te behalen in samenwerking met ITA (Aeronautical Engineering), maar niemand kon toen vermoeden dat de wereld er begin 2020 totaal anders uit zou zien. In overleg met de begeleiders van beide universiteiten werd besloten dat Ashik in eerste instantie alle ITA-vakken online zou volgen, om daarna voor zijn afstudeeropdracht naar Brazilië te vliegen. Toen dat laatste niet mogelijk bleek, is de afstudeeropdracht in de labs van de UT maar onder begeleiding van ITA-hoogleraren afgerond.

Ashik Vincent over zijn ervaringen: “Het behalen van mijn double degree was een geweldige ervaring met de nodige hoogte- en dieptepunten, maar zeker een geweldig avontuur van begin tot einde. Aan het begin van mijn tweede jaar ontstond er wat verwarring in de communicatie tussen mij en de studie. Dit was deels te wijten aan een gebrek aan initiatief van mijn kant in de communicatie met mijn docenten. De vakken die ik aan de ITA heb gevolgd waren echter van hoge kwaliteit. Hoewel het niet mogelijk bleek om naar Brazilië te gaan en onderwijs op de campus te volgen, gingen mijn online vakken erg goed en kon ik thuis comfortabel studeren. Ik vond de docenten erg oprecht en toegewijd en hoewel ik de enige student was die geen Portugees sprak, deden de docenten altijd hun best om de hoorcolleges in het Engels te geven, waarbij ze tussendoor het een en ander in het Portugees vertaalden voor de studenten die de voorkeur gaven aan leren in hun moedertaal. Ik heb er echt van genoten om van en met hen te leren en ik heb me eerlijk gezegd nooit alleen gevoeld.”

Steun

Ashik Vincent vertelt over de steun die hij kreeg: “Mijn thesiservaring onder begeleiding van hoogleraren Takachi en Venner was onvergetelijk en ik had daarnaast nog een copromotor (Professor Cleverson) en een persoonlijke mentor (Fabiola P. Costa) bij ITA. Dus aan steun geen gebrek. ITA is één van de beste academische instellingen in Latijns-Amerika en heeft een breed aanbod aan relevante en interessante onderwerpen voor masterthesisonderzoek. Ook het niet-onderwijzend personeel aan de UT en de hoogleraren van de Engineering Fluid Dynamics (EFD) onderzoeksgroep hebben me allemaal gesteund tijdens mijn reis. Gezien mijn algehele ervaring met het programma zou ik het zeker aanraden aan studenten die op zoek zijn naar een spannende uitdaging tijdens hun masterstudie en die graag willen netwerken met nieuwe mensen uit andere culturen. Op dit moment ben ik op zoek naar een baan in hetzelfde vakgebied. Ik ben zeker van plan om in Twente te blijven als ik een baan vind in de regio. Zo niet, dan verhuis ik waarschijnlijk ergens anders heen.”

Double Degree opleiding verlengd met vijf jaar

UT en ITA werken al lange tijd samen op het gebied van Aeronautical Engineering. In 2016 hebben de opleidingen Mechanical Engineering in Twente en Aeronautics en Mechanical engineering in Brazilië de handen ineengeslagen om studenten de kans te bieden te profiteren van de complementaire expertise van de beide universiteiten. Studenten zijn tijdens hun tweejarige master één jaar bij hun thuisuniversiteit en één jaar bij de partneruniversiteit en krijgen van beide universiteiten een masterdiploma. Onlangs is besloten de gezamenlijke opleiding te verlengen voor nog eens vijf jaar.

Meer informatie

Voor meer informatie over het double degree MSc. programma Mechanical Engineering UT- Aeronautical Engineering ITA kunt u contact opnemen met prof. C.H. Venner van de Engineering Fluid Dynamics onderzoeksgroep of met Marijke Stehouwer, MA, coördinator International Affairs ET.