UTFaculteitenETNieuwsSafety Cube Methode van de Universiteit Twente krijgt officiële NTA

Safety Cube Methode van de Universiteit Twente krijgt officiële NTA Eerste wetenschapper ooit met NTA in Nederland door een uniek samenwerkingsverband

Dr. Mohammad Rajabali Nejad van de Universiteit Twente is de uitvinder van de Safety Cube Methode en de auteur van deze Nederlands Technische Afspraak (NTA). De Safety Cube Method (SCM) beschrijft een stapsgewijs proces om integrale veiligheid te bereiken. SCM bouwt voort op de fundamentele aspecten van veiligheid en beveiliging: de mens, het technische systeem, de omgeving van het technische systeem, en hun interacties. Het leert van het verleden en bereidt zich voor op de toekomst. SCM identificeert en beheerst risico's de gehele levenscyclus lang, voor zowel eenvoudige producten als complexe systemen. De methode heeft nu een officiële NTA gekregen door een unieke samenwerking tussen Dr Mohammad Rajabali Nejad en NEN (Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut).

De NTA is ontwikkeld in een experimentele setting. Het doel van deze samenwerking tussen Mohammad Rajabali Nejad en NEN Innovation Lab was om het standaardisatieproces te gebruiken en versnellen met behoud van het NEN kwaliteitsniveau in de normontwikkeling, en te voldoen aan de essentiële stappen in het reguliere NTA ontwikkelingsproces. Het publiek kon zes weken lang commentaren indienen over het ontwerp van de NTA via normontwerpen.nen.nl. De resultaten van deze commentaarperiode zijn in het definitieve document verder uitgewerkt.

De stappen om integrale veiligheid te bereiken worden uitgelegd in NTA 8287:2021. Het ontbreken van een geïntegreerde aanpak leidt tot onveiligheid. Ongevallen kunnen bijvoorbeeld het gevolg zijn van een fout in een bakfiets, een fout van de bestuurder, omgevingsfactoren of een combinatie daarvan. Door de SCM-stappen in deze NTA te volgen, worden wij systematisch verder ondersteund om de veiligheidsrisico's zoveel mogelijk te beperken.

Ervaringen uit het veld

"Ik hoorde voor het eerst over de Safety Cube Method (SCM) tijdens mijn masteropleiding, Safety by Design. Vervolgens heb ik het toegepast in mijn onderzoeksthesis over veiligheidsrisicobeheer bij systemen voor de opslag van elektrische energie. De Safety Cube Method kwam goed van pas bij het uitsluiten van potentiële gevaren gerelateerd aan systeeminterfaces, wat essentieel is voor de algemene veiligheid van het systeem. Het beste van alles is dat de Safety Cube Method de andere bestaande analyse-instrumenten, zoals de voorlopige gevarenanalyse (PHA) en de ontwerpstructuurmatrix (DSM), kon integreren." Chua Eu Chieh (UT-alumnus en Senior Consultant Asset Management Advisian)

"Door de UT colleges en een Capita Selecta gerelateerd aan de Safety Cube Method ben ik de complexe analyse die deze aanpak oplevert, gaan begrijpen. De methode geeft een overkoepelend beeld van veiligheidsgerelateerde kwesties; hoe deze uit verschillende bronnen en in verschillende stadia van de productontwikkeling naar voren kunnen komen. Of het nu wordt toegepast op een bestaande oplossing of tijdens het ontwerpproces, de methode werpt licht op aspecten die het op de markt gebrachte eindproduct alleen maar ten goede kunnen komen." Estefanía Moras Jimenez (UT student IDE)

De NTA 8287:2021 is te vinden in de webshop van NEN of in NEN Connect.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)