UTFaculteitenETNieuwsEsportslounge op Universiteit Twente

Esportslounge op Universiteit Twente

Universiteit Twente (UT) realiseert als eerste universiteit van Nederland een Esportslounge. De UT krijgt een gloednieuwe ruimte die hét centrum wordt voor alle studenten met een passie voor gaming en esports. Een grote ruimte in UT-gebouw Bastille wordt gerenoveerd en uitgerust met high-end gaming setups, professionele broadcastmogelijkheden en verschillende faciliteiten die de ruimte geschikt maken als hub voor gamers.

Blueshell Esports, één van de grootste studenten-esportsverenigingen van Nederland, Esports Team Twente en koepelorganisatie de Student Union slaan de handen ineen om de voorsprong van de UT als dé esports universiteit van Nederland verder te vergroten.

Booming

Gaming is enorm populair. Meer dan één op de vier studenten speelt regelmatig een videogame. Blueshell, de studenten-esportsvereniging van de UT, groeide binnen enkele jaren uit tot één van de grootste van Nederland. Vorig jaar werd de volgende stap gezet om Twente de beste plek voor gamers te maken met de oprichting van Esports Team Twente. Dit innovatieve studententeam doet mee aan verschillende competities, maar houdt zich ook bezig met professionele onderzoeken, data-analyse en werkt samen met verschillende grote namen in de esportssector.

De Universiteit Twente ziet de kansen en aantrekkingskracht van dit vakgebied. De UT biedt daarom als eerste universiteit van Nederland haar studenten professionele esportsfaciliteiten om te socializen, te trainen en mee te doen op competitief niveau. Na een verkenning van de Student Union bleek dat de Stek (een oud café op de UT) bij uitstek geschikt kan zijn om te renoveren tot een Esportslounge. Voor de Student Union niet alleen iets moois, maar een noodzaak als je esports serieus wilt nemen als universiteit. “De SU gelooft in de groeiende wereld van esports en onderstreept het belang om met deze trend mee te groeien. De Esportslounge is hier het perfecte middel voor”, vertelt Giel van Weezel van de Student Union.

Streaming

De gloednieuwe Esportslounge fungeert als hét centrum voor esports en gaming op de UT. High-end gaming setups bieden studenten de kans te trainen en deel te nemen aan esports competities. Broadcastfaciliteiten maken het mogelijk voor studenten ervaring op te doen en carrière te maken met professionele uitzendingen en zogeheten streams. Via deze streams zijn de activiteiten van de studenten te volgen op kanalen als Twitch en YouTube. En zeker niet onbelangrijk: de ruimte dient als dé ontmoetingsplaats voor gamende studenten, zowel na colleges als tijdens activiteiten die in de lounge worden georganiseerd.

Impressie Esportslounge in de Bastille

Na de zomer

Momenteel zijn de Student Union, Blueshell, Esports Team Twente en Universiteit Twente bezig met het ontwerpen en uitwerken van de plannen. Naar verwachting wordt de Esportslounge in de tweede helft van 2021 gerealiseerd. Hiermee zet de Universiteit Twente wederom een grote stap om dé esports universiteit van Nederland te blijven.

Meer info: Thijs Lieverse, team manager Esports Team Twente, j.m.lieverse@student.utwente.nl of +31 6 30102123.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)