UTFaculteitenETNieuwsVolledige duurzame energie in 2033 haalbaar voor Curaçao

Volledige duurzame energie in 2033 haalbaar voor Curaçao

In tegenstelling tot verreweg de meeste landen ter wereld, wekt Curaçao ongeveer 34 procent van de huidige elektriciteitsproductie op door de inzet van wind- en zonne-energie. In Nederland is dat slechts 6 procent. Ingenieur Richenel Bulbaai uit Curaçao verdedigt op 11 oktober 2019 zijn proefschrift over dit onderwerp aan de Universiteit Twente. Zijn bevindingen zorgen ervoor dat Curaçao in 2033 volledig kan leven van duurzame energie. Bovendien kan de jaarlijkse CO2-uitstoot met ongeveer 92 procent omlaag.

Curaçao onderscheidt zich onder de Small Island Developing States (SIDS) voor wat betreft het gebruik van duurzame energiebronnen. Al sinds de jaren tachtig heeft Curaçao namelijk ervaring opgebouwd met de toepassing van wind- en zonne-energie. Curaçao onderscheidt zich tevens wereldwijd voor wat betreft de toepassing van wind- en zonne-energie. Daarnaast ligt de focus op de inzet van biogas, energieopslag en besparingen.

Voorkom ‘sluipverbruik’ in je huis

Bulbaai deed een uitgebreid onderzoek in Curaçao. Hij analyseerde het verbruik van bijna 400 huishoudens, ruim 300 kantoren, 22 hotels en 9 supermarkten. Veel kantoren namen al energiezuinige maatregelingen vooral om kosten te besparen. Maar van de hotels had maar zestig procent energiezuinige airconditioning. Het energieverlies ten gevolg van het sluipverbruik in de huishoudens op Curaçao werd vastgelegd. Naast verschillende technische opties om het sluipverbruik te verminderen, adviseert Bulbaai om een importregeling ter bevordering van het aanschaffen van apparaten met een laag sluipverbruik te introduceren op Curaçao.

Windturbines en zonnepanelen

Om Curaçao in 2033 volledig duurzaam te krijgen is de productie van zonne-en windenergie van belang en een degelijke energieopslag. Windturbines en zonnepanelen spelen hierbij een grote rol. Als traditionele stroomgeneratoren nog steeds nodig zijn dan is de inzet van biogas een duurzame keuze.

De bevindingen over Curaçao zijn tevens interessant voor de andere eilanden. Curaçao heeft een voorsprong waar landen een voorbeeld aan kunnen nemen.

Meer informatie

De verdediging van het proefschrift vindt plaats op vrijdag 11 oktober om 10.45h uur in gebouw De Waaier op de campus van de Universiteit Twente. De verdediging wordt voorafgegaan door een toelichting over het proefschrift. Dit start om 10.30h.

Het proefschrift: TOWARD 100% SUSTAINABLE ENERGY PRODUCTION AND A STRUCTURAL DECREASE IN ENERGY DEMAND: CURAÇAO, AS A CASE STUDY OF SMALL ISLAND DEVELOPING STATES is opvraagbaar bij onderstaand contactpersoon.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)