Tools

Bekijk hieronder een aantal tools die u kunt gebruiken in de Design fase. De keuze hangt hierbij af van uw vraagstelling en praktische zaken (bv. tijdscapaciteit).

Methodes
  • Focusgroep: Het verzamelen van kwalitatieve informatie door een klein aantal belanghebbenden te betrekken bij een groepsdiscussie die zich richt op een bepaald onderwerp of een reeks kwesties. Dit is vooral geschikt wanneer interactie tussen deelnemers gewenst is. Door uitwisseling van ervaringen ontstaan vaak nieuwe ideeën.
  • Interview: Het verzamelen van kwalitatieve informatie door het bevragen van individuele deelnemers. Een interview kan volledig gestructureerd, semi-gestructureerd, of ongestructureerd zijn.
  • ‘’Think aloud’’ methode (user-based): Deelnemers gebruiken de prototype om een aantal taken uit te voeren die de ontwerper heeft aangeleverd. Tijdens het uitvoeren van de taken wordt de deelnemer gevraagd om hardop te denken/ zijn of haar gedachten te verwoorden.
  • Cognitive walkthrough (expert-based): Experts gebruiken de prototype om een aantal taken uit te voeren die de ontwerper heeft aangeleverd. Tijdens het uitvoeren van de taken zal de expert zich concentreren op het ontdekken van mogelijke usability problemen.
Hulpmiddelen
  • Persuasive System Design (PSD) Model: Overzicht van 28 design elementen die de persuasiviteit van eHealth technologieën kunnen vergroten.
  • Balsamiq: Software voor het maken van mock-ups en wireframes (een serie van afbeeldingen om de inhoud en structuur van een prototype te presenteren)
  • Figma: Software voor het maken van clickable prototypes (geschikt voor directe interactie met de prototype)