Extra/nieuw B3 keuzevak blok 1B/kwartiel 2

Beste student Psychologie,

Ben jij derdejaars student en nog op zoek naar een interessant vak om in blok 1B/kwartiel 2 te volgen in het kader van de keuzeruimte? Er wordt vanuit de vakgroep Wijsbegeerte een Engelstalig vak op het gebied van filosofie en ethiek van nieuwe media aangeboden, genaamd

201000217 Philosophy and Ethics of New Media

Onderaan deze pagina vind je een beschrijving van het vak. De verplichte colleges van het vak worden gegeven op maandag 8e/9e uur.

Wil je het vak volgen in jouw B3 keuzeruimte (je moet wel 80EC hebben behaald!) dan kun je aan BOZ (Anneke Laarhuis, a.laarhuis@utwente.nl) doorgeven dat ze het vak kan opnemen in jouw B3 keuzeruimte pakket in OSIRIS. Heb je al een ander keuzevak gekozen en wil je het vervangen door dit vak? Dat kan, ook in dat geval mail je Anneke Laarhuis, en geef je duidelijk aan welk vak je in eerste instantie had gekozen en dat je dat vak wil vervangen door het vak Philosophy and Ethics of New Media.

Naast het doorgeven van jouw keuze aan BOZ dien je je uiteraard op reguliere wijze in te schrijven in OSIRIS en Blackboard.

Course description

In this course the focus will be on philosophical-ethical reflections on the normative character of new media. This means that we will give less attention to descriptive and empirical analyses that try to map out the different applications of new media. We will rather examine the normative criteria by virtue of which the value, desirability, and quality of new media could be evaluated. We will investigate which specific questions, problems, but also new opportunities are elicited by new media (in relation to privacy issues, freedom of speech, property rights, etc.). In addition, we will discuss broader cultural-ethical analyses of new media regarding the question how new media influence our quality of life: are new media damaging or improving the quality of our lives? We will start the course with discussing some fundamental, philosophical presuppositions of new media, which are of significance for our ethical investigations.

The course consists of three parts. In the first part we will explain how the course is organized, reflect on fundamental, philosophical presuppositions of new media, and discuss, within the context of the course, the three great ethical theories (utilitarianism, deontology, and virtue ethics), as well as some fundamental meta-ethical conceptions (relativism, absolutism, pluralism). In this part we will also elaborate the ethical cycle, which is a heuristic tool that can be used to structure the line of reasoning in the final paper. The second part of the course will deal with some important specific issues (such as privacy, property rights, computer crime) that are affected by new media, and will investigate to what extent the great ethical theories can be applied to these issues. In the last part of the course we will discuss some broader ethical-cultural theme’s in relation to the question how new media influence our quality of life. In the last session of the course student papers will be presented.