Ons verhaal#050 Alex’ trotse regenboogboodschap

#050 Alex’ trotse regenboogboodschap

Het verhaal van Mila’s grenzen is een verhaal over Alex’ trotse regenboogboodschap

Mila Koeva kwam naar Nederland toen ze merkte dat ze de grenzen van haar ontwikkeling in Bulgarije had bereikt. Ze geniet volop van de open-datacultuur in de Nederlandse wetenschap en op de UT in het bijzonder. Alex Jonkhart heeft een passie voor het creëren van een open cultuur voor de lhbtqi+-gemeenschap. Hij weet dat er nog veel werk aan de winkel is, zowel met Nederlandse als met internationale studenten en medewerkers. “Simpelweg de regenboogvlag hijsen helpt om het gesprek op gang te brengen.”

Klik voor de Engelse versie

Maandag 27 september 2021 

Buiten de hokjes van het rooster

Mila: ‘Ik zag dat je aan onze roosters werkt – ik ben inmiddels gewend aan dit woord, maar in het Engels is het grappig om roosters te zeggen, het woord voor ‘hanen’. Ben je in je privéleven net zo georganiseerd als in je werk als roostermaker?’

Alex: ‘Ja, ik denk het wel. Ik ben graag goed georganiseerd. Ik heb gevoel voor schema’s: ik herinner me ook altijd de dienstregeling van de trein. En ik zie patronen die niet iedereen ziet.’ 

Mila: ‘Waarom vind je het leuk om roostermaker te zijn?’

Alex: ‘Het is een mooie puzzel om de balans te vinden tussen veel variabelen: voorkeuren van docenten, wensen van leerlingen, de ideale onderwijssituatie en het gebruik van ruimtes. Ik probeer alle partijen tevreden te houden. En ik maak graag het best mogelijke rooster voor studenten – die geweldig werk doen om onze wereld te verbeteren.’

Mila: ‘Is je werk nu anders dan voor de coronapandemie?’

Alex: ‘Ja. Natuurlijk moesten we ons aan alle maatregelen houden. En online onderwijs gaat blijven. Bij de UT wilden we al meer online lesgeven. De uitbraak van het coronavirus dwong ons om sneller te veranderen. Ons doel is om 80 procent van al het onderwijs op de campus te geven en 20 procent online. Sommige studenten hebben echt baat bij online onderwijs. Het stelt hen in staat om in hun eigen tempo college te volgen. Sommigen gaan er sneller doorheen, anderen kunnen colleges terugkijken als dat nodig is. Het is beter aangepast aan verschillende leerstijlen.’

Mila: ‘Hoe zie jij je toekomst op de UT?’ 

Alex: ‘Naast mijn planningsfunctie heb ik de Th!nk with Pride-werkgroep op de UT mede opgericht. Mijn tijd verschuift al meer en meer richting Th!nk with Pride, en ik hoop dat ik daaraan kan blijven werken. Ons doel is om ervoor te zorgen dat elke student en medewerker zich welkom voelt op de UT, vooral lhbtqi+-mensen. Iets simpels als het hijsen van de regenboogvlag brengt het gesprek tussen mensen op gang en dat helpt misverstanden tegen te gaan.’

Mila: ‘Welke plannen heb je met Th!nk with Pride?’

Alex: ‘Wij zijn een informatieplatform voor mensen die worstelen met hun identiteit of seksuele oriëntatie. Op onze webpagina staat bijvoorbeeld waar ze hulp kunnen vinden of waar ze discriminatie kunnen melden. Ook kunnen studenten en medewerkers bij ons terecht als ze advies nodig hebben.’ 

‘Daarnaast organiseren we activiteiten: informele borrels – waar mensen gewoon kunnen kletsen, regenboogtaart eten en elkaar leren kennen – en workshops over verschillende onderwerpen. Een keer per jaar willen we samen met Saxion Hogeschool en het ROC Twente een groot evenement organiseren.’ 

‘Th!nk with Pride is ook aanwezig bij speciale gelegenheden. We hadden op Kick-In 2021 voor het eerst een stand. In de komende coming out week openen we het eerste gendervrije toilet op de campus. Dat moment gaan we vieren met een toneelstuk geschreven door theatervereniging NEST, dat hopelijk bijdraagt aan bewustwording.’

Mila: ‘Dat moet soms moeilijk zijn. Ik weet dat in Bulgarije deze onderwerpen taboe zijn. Sommige mensen zijn ruimdenkend genoeg om jullie boodschap te accepteren. Anderen zijn er misschien nooit klaar voor.’ 

Alex: ‘Dat is waar. Mensen aan de UT komen van over de hele wereld en worden opgevoed met verschillende ideeën, gebaseerd op hun cultuur of religie. Tijdens de Kick-In vertelden enkele studenten dat ze onze regenboogvlag waardeerden. Maar anderen vermeden onze stand. Ik begrijp dat als je met bepaalde ideeën bent opgevoed, je eerste reactie kan zijn: “Ik kan niet met deze mensen praten”. Ik ben nog op zoek naar de beste manieren om het gesprek aan te gaan.’

Mila: ‘Misschien is het niets, maar ik heb op de UT cursussen gevolgd over het begeleiden van studenten en het leiden van projecten. Ik heb geleerd hoe ik met verschillende mensen verschillende benaderingen kan hanteren, afhankelijk van wie er aan de andere kant van de tafel zit.’

Alex: ‘Welk advies zou je mij geven op basis van die cursussen? Wat zou je doen als er een miscommunicatie is?’

Mila: ‘Ik heb geleerd manieren te vinden om de ander aan het woord te laten. Om niet alleen zelf te doceren en input te geven. Ik luister naar de kernpunten die studenten aandragen en gebruik die om hen te helpen zelf tot een conclusie te komen. Om op hun eigen manier de beste oplossingen te vinden.’ 

Alex: ‘Dat is een goede tip. Ik wil mijn ideeën ook echt niet opdringen aan anderen. Ik wil ze gewoon inspireren. Zo ver kan ik gaan, meer kan ik niet doen. De verandering moet in de hoofden van mensen plaatsvinden.’ 

Mila: ‘Het is geweldig om de twinkeling in je ogen te zien als je het over Th!nk with Pride hebt. Maar ik zou toch graag van onderwerp willen veranderen. Ik zag dat je van dansen houdt. Ik dans ook veel sinds mijn achttiende.’

Alex: ‘O, echt? Wat voor?’ 

Mila: ‘Nu vooral salsa en bachata, maar vroeger ook chachacha en rumba. Ik heb het geluk dat mijn man mijn danspartner is. We kunnen thuis oefenen, ook als de samenleving op slot zit.’ 

Alex: ‘Tot voor kort danste ik vijf avonden per week. Het is een geweldige uitlaatklep voor mij. Ik ben meestal erg druk in mijn hoofd. Maar als ik dans, ben ik in het moment, en denk dan niet aan gisteren of morgen.’

Mila: ‘Te gek! En ik zag dat je ook dansles geeft.’ 

Alex: ‘Ja, ik vind lesgeven in het algemeen leuk. Ik heb net mijn lerarenopleiding behaald aan de Hogeschool Leiden. Ik hoop dat de boodschap van Th!nk with Pride ooit een plek krijgt in het curriculum van de UT. Studenten krijgen al les in academische vaardigheden – hoe ze samen moeten werken en hoe ze professioneel kunnen handelen. Ik denk dat we ze ook moeten leren om inclusief te werken en te denken. Om met anderen te kunnen samenwerken zonder te denken: ik werk niet graag met hem, want hij is vreemd. Mijn droom is om alle faculteiten en opleidingen te faciliteren in onderwijs over hoe je een inclusieve collega kunt zijn. En misschien om zelf zo’n cursus of workshop geven.’

MILA KOEVA (1977)

is geboren, getogen en afgestudeerd in Bulgarije. Na verschillende functies bij de overheids en in private instellingen in Bulgarije koos ze voor een carrière in de academische wereld. Na een Phd in 3D modeling in architectural photogrammetry aan de universiteit van Sofia kwam ze naar Nederland voor haar huidige baan als universitair docent aan de faculteit Geo-Information Science and Earth Observation (ITC), dat sinds 2010 officieel deel uitmaakt van de UT. Ze is gespecialiseerd in 3D Land Information, en haar onderzoek richt zich op het toepassen van technologische innovaties in stedenbouw en landregistratie.

Alex Jonkhart (1986)

is roostermaker. Hij studeerde Personeel & Arbeid aan Hogeschool Saxion en werkte bij verschillende onderwijsinstellingen in en buiten Twente. Sinds 2019 werkt hij bij de UT; daarnaast is hij docent Loopbaanbegeleiding en Burgerschap op het Aventus, een mbo-school in Deventer. Alex is voorzitter van Th!nk with Pride, het platform voor de lhbtqi+-gemeenschap van de UT.