Ons verhaal#076 Ivans visuele e-learnings

#076 Ivans visuele e-learnings

Het verhaal van Jerre’s beschermende krachten is een verhaal van Ivans visuele e-learnings

Jerre Starink is een soort hedendaagse superheld. Als promovendus bij Services and Cybersecurity zet hij zich in om de onlinewereld veilig te houden. UT-collega Ivan Oliveira plukt daar de vruchten van. Van videoproductie tot e-Learning – hij zit het liefste de hele dag achter de computer. En hij staat te springen om zijn kennis en vaardigheden met zoveel mogelijk mensen te delen.

Klik voor de Engelse versie

Maandag 9 mei 2022 

Bruggen slaan

Jerre: ‘Hé, Ivan! Ik zag dat je vanuit Brazilië hierheen bent verhuisd. Waarom ben je naar Nederland gekomen?’

Ivan: ‘Nou, mijn vrouw en ik hadden best goede banen in Brazilië, maar op een gegeven moment vroegen we ons af: “Is dit het dan?” We hebben altijd al de wereld willen verkennen en in het buitenland willen wonen, en we besloten dat het tijd was. We hebben veel verschillende plekken overwogen, maar mijn vrouw kreeg een PhD-positie aangeboden in Eindhoven, dus zo we kwamen in Nederland terecht. En daar ben ik blij om.'

Jerre: Dus je hebt geen heimwee naar Brazilië?'

Ivan: ‘Helemaal niet. Natuurlijk mis ik mijn familie en vrienden, maar ik voel me echt een Nederlander in hart en nieren. Toen we hier voor het eerst kwamen, namen we de trein van Schiphol naar Eindhoven. Ik herinner me dat ik uit het raam keek en betoverd werd door het landschap. Toen leerde ik over de Nederlandse directheid en het feit dat je overal met de fiets naartoe kunt, en wilde ik niet meer weg. Toen mijn vrouw haar PhD afrondde, kregen we opnieuw de kans om naar een ander land te verhuizen. Maar als ik er niet met de fiets kan forenzen, wil ik er niet heen. Haha.'

Jerre: ‘Haha, dat is wél een heel Nederlandse mentaliteit. Zeg, je had toch een videoproductiebedrijf in Brazilië? Hoe ben je dan LMS-specialist geworden?’

Ivan: 'Toen ik nog mijn videoproductiebedrijf had, maakte ik een aantal video's voor een klant die zich bezighield met e-Learning en online marketing. Hij wist dat ik verstand heb van computers, dus hij vroeg me of ik een leermanagementsysteem voor hem kon opzetten. Ik zei: "Tuurlijk, waarom niet, ik ga het proberen.” Betrokken zijn bij alle productie- en technische aspecten van zijn bedrijf, inspireerde me om samen met een vriend een eigen bedrijf in e-Learning te starten. Door dat zo’n 4 jaar te doen, hebben we veel ervaring opgedaan.

Kort nadat we besloten om te stoppen met dat bedrijf, kwam ik hier bij ITC een vacature tegen voor e-Learning specialisten. Ze waren op zoek naar iemand die kon helpen met de overgang van Blackboard naar Canvas. Toen ik naar de functiebeschrijving keek, besefte ik me dat ik al deze dingen al voor mijn bedrijf deed. Ik heb gesolliciteerd en de rest is geschiedenis. Ik doe momenteel minder technische ondersteuning en meer dingen als softwareontwikkeling, projecten en toezichttaken.’

Jerre: ‘Laten we even een stapje terug doen. Je hebt meegewerkt aan de ontwikkeling van een platform, The Living Textbook. Kun je iets vertellen over jouw specifieke bijdrage hieraan?’

Ivan: ‘Voor mijn bedrijf heb ik veel datatracking gedaan voor online marketingdoeleinden. Ik wist dat gebruikersinteractiegegevens op veel manieren nuttig kunnen zijn. Daarom stelde ik voor om de serverlogs van de webserver van Living Textbook te onderzoeken. The Living Textbook visualiseert theoretische concepten en onderlinge verbanden met behulp van kaarten, om leren makkelijker te maken.
De resultaten van het onderzoek waren zo goed, dat we een goede Analytics-tool in het platform hebben geïmplementeerd. Nu kunnen we heel nauwkeurig analyseren wat de zogenoemde leerweg is die leerlingen volgen, en in hoeverre deze afwijkt van de leerweg die docenten voorstellen. We kunnen bijvoorbeeld zien hoe vaak ze teruggaan naar eerdere concepten. Of ze er een overslaan, en zo ja, welke.

Met die data kunnen we zowel het systeem als het onderwijs verbeteren. Stel dat veel studenten op een bepaald concept hebben geklikt dat oorspronkelijk niet in onze leertrajecten was opgenomen, dan kan dat betekenen dat we het zouden moeten opnemen. Of als studenten verschillende volgordes blijven volgen, kunnen we overwegen om te herschikken.’

Jerre: ‘Ben je wel eens bang dat mensen zich hierdoor aangetast voelen in hun privacy?’

Ivan: ‘Nee, want we volgen bezoekers om andere redenen dan bijvoorbeeld Google of Facebook dat doen. We volgen ze omdat we van ze willen leren. Om onze inhoud te verbeteren, zodat we het leren voor onze studenten sneller en gemakkelijker kunnen maken. Door ermee in te stemmen om gevolgd te worden, dragen bezoekers bij aan beter onderwijs. Voor zichzelf en voor toekomstige studenten.’

Jerre: ‘Oké, klinkt logisch. Over openheid van informatie gesproken: open academia lijkt een terugkerend thema in jouw publicaties. Waarom is dit zo belangrijk voor je?'

Ivan: ‘Simpel gezegd: ik zie de toegevoegde waarde van uitgeverijen niet. Ik denk dat we gemakkelijk zonder hen kunnen. Vijftig jaar geleden hadden we ze nodig, maar tegenwoordig zijn het slechts tussenpersonen. Wat mij stoort is dat uitgevers het moeilijk maken om wetenschappelijke kennis openbaar te maken. Hier op de UT bedenken mensen de meest geweldige dingen. Waarom zouden niet meer mensen hier toegang toe hebben?'

Jerre: ‘Dus, als ik het goed begrijp, wil je een brug slaan tussen de academische wereld en de buitenwereld?’

Ivan: ‘Dat is precies wat ik probeer te doen. Het is ook de reden waarom ik een YouTube-kanaal voor ITC ben begonnen, genaamd GeoHero. We behandelen onderwerpen die met geowetenschappen te maken hebben, volgens het template van Computerphile. Heb je daar wel eens van gehoord?'

Jerre: ‘Natuurlijk! Dat is hét kanaal voor alles wat met informatica te maken heeft.’

Ivan: ‘Dat is het inderdaad, en het is verbonden aan de Universiteit van Nottingham. Terwijl ik hun video's bekeek, realiseerde ik me dat we dit soort informatieve video's ook bij ITC konden maken. Het is heel eenvoudig te produceren. Slechts één camera, één onderwerp en een expert. Daardoor kunnen we wekelijks publiceren. Tegelijkertijd is het voor het publiek een relatief laagdrempelige manier om dingen te leren, zonder enige achtergrondkennis.

Naast open onderwijs en wetenschapscommunicatie, probeert GeoHero ook een rol te spelen bij studentenwerving. We hebben contact gehad met de producer van Computerphile. Hij vertelde dat nieuwe studenten aan die faculteit vaak hun kanaal noemen als doorslaggevende factor bij de keuze om daar te gaan studeren.'

Jerre: ‘Dat is geweldig. Laatste vraag: waarom wil je dit allemaal voor de UT in het bijzonder doen? Ik weet zeker dat er veel andere universiteiten zijn die iemand zoals jij erbij zouden willen hebben. Zeker sinds de pandemie.’

Ivan: 'Omdat ik omringd word door zeer intelligente mensen die werken aan dezelfde eervolle doelen, en ik vind het heerlijk om daar deel van uit te maken. Iemand zei ooit tegen me: "Als je de slimste persoon aan tafel bent, zit je aan de verkeerde tafel."

Elke keer dat ik een collega ontmoet, willen ze graag hun expertise of werkervaring delen. Ik leer vaak weer iets nieuws. Bovendien zijn het ook altijd aardige mensen. Ik denk dat dat komt door de informele en vriendelijke cultuur die we hebben, waardoor het heel gemakkelijk is om iemand te benaderen.'

Jerre: ‘Als onderwijsassistent ben ik altijd op zoek naar manieren om mijn onderwijs te verbeteren. Dus ik ben heel blij dat je hier bent!'

Jerre Starink (1997)

is promovendus bij de vakgroep Services and Cybersecurity (SCS) van de faculteit Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science (EEMCS). Hij doet onderzoek naar malicious software, ofwel malware, met als inzet het automatisch herkennen en begrijpen van gedragspatronen in kwaadaardige software en aanvallen tegen te gaan. Jerre studeerde Informatica (Computer Science) aan de UT.

Ivan Oliveira (1979)

werd geboren in Brazilië. Hij behaalde zijn bachelor in filmproductie aan de Federale Universiteit van São Carlos en begon zijn carrière met het produceren van tv-commercials. Vanuit een verlangen om de wereld te verkennen, verhuisden Ivan en zijn vrouw in 2009 naar Nederland. Hier werd Ivan freelance filmmaker. Met een passie voor programmeren en alles wat technisch is, begon Ivan ook zijn eigen e-Learning-bedrijf. Uiteindelijk werd hij onderdeel van de UT als e-Learning Specialist. Ivan werkt mee aan meerdere internationale projecten en droeg onder meer een steentje bij aan de ontwikkeling van een platform genaamd The Living Textbook. Momenteel besteedt hij veel tijd aan het maken van video's voor GeoHero, het YouTube-kanaal van de faculteit ITC van de UT.