Het doel van dit project is om de koolstofkringloop te sluiten door het combineren van de volledig hernieuwbare grondstoffen. Hierbij wordt CO2 uit de lucht gecombineerd met water en hernieuwbare elektriciteit tot Methanol (CH3OH).

Dit proces kan op één of meerdere gebouwen op de campus worden gerealiseerd, waaronder het hogedruk lab. Hiermee kan een tijdelijk overschot aan elektriciteit van zonnepanelen/windmolens worden opgeslagen en de CO2 uitstoot actief worden verlaagd. Het geproduceerde CO2 kan weer worden omgezet in brandstofcellen tot elektriciteit, maar ook tot benzine en dieselvervangers (DME) of als grondstof voor plastics (terug naar synthesegas). Verder zou de afgevangen CO2 ook ingezet kunnen worden voor kweekprocessen in kassen en het kweken van algen. Op deze manier kan bijgedragen worden aan de ontwikkeling van een maatschappij waarbij de koolstof-kringloop wordt gesloten, zonder tekort aan energie, voedsel of materialen.

Het zou een ‘overkoepelend thema’ kunnen zijn voor diverse R&D (technologie, materiaalkunde, social/health), onderwijs-projecten en ontwerp-projecten (met name vanwege de benodigde grote hoeveelheden lucht), en niet alleen technologisch maar ook met sociale- & health aspecten.

In de afgelopen jaren zijn basis-elementen van deze technologieën grotendeels verkend. De CO2 capture technologie heeft zich bewezen voor CO2 verwijdering uit afgassen (bij ca. 10% CO2) en kan nu worden doorontwikkeld naar toepassing voor luchtbehandeling (naar ca. 400 ppm CO2). Het nieuwe CO2-naar-Methanol reactor concept is beschreven in een UT-patent (2013) en operationeel op labschaal.

Het project kan naadloos aansluiten bij lopend onderwijs (b.v. Transport Phenomena, Module 6 bij ST en projecten bij ATLAS, TN en WB) - en onderzoeksprojecten in verschillende faculteiten. Ook voor grote, spraakmakende projecten als MARS-1 is het waarschijnlijk een belangrijke-, aanvullende bouwsteen in de ontwikkeling.

Er zijn zeker externe (markt-)partijen die deze aanpak met belangstelling volgen en evt. willen participeren.