Huisstijl

Huisstijl Instituten

De huisstijl van de instituten bestaat uit het UT-logo in combinatie met de instituutsnaam gescheiden door een lijn, een vast element uit het universum, een primaire kleur uit het kleurenpalet, de vlakverdeling en het gebruik van beelden.  Kijk voor een impressie van de toepassing van alle componenten bij onze huisstijl voorbeelden.

Download de merkarchitectuur van de UT en Instituten.

Logo / Woordmerk

Het woordmerk van de Instituten is een combinatie van het University of Twente logo met de instituutsnaam gescheiden door een lijn, deze is in twee varianten beschikbaar, namelijk in stacked en eenregel variant. Bij voorkeur de stacked variant gebruikt. In huisstijl toepassingen van de instituten wordt de eenregel versie in principe niet toegepast. Deze is bedoeld voor toepassingen in een vreemde omgeving en alleen als de voorkeursversie vanwege de beschikbare ruimte niet voldoet.

Houd er bij de plaatsing van het logo rekening mee:

  • dat er voldoende witruimte wordt gehanteerd rondom het logo
  • dat de kleur van het logo (wit icm instutuutskleur of zwart icm instituutskleur) wordt afgestemd op goed contrast met de achtergrond
  • Bij uitzondering, als het niet anders kan, mag het instituutslogo in wit of zwart gebruikt worden dat het logo binnen een kader in het tekst-/kleurvlak in een uiting wordt geplaatst
  • De Universiteit Twente en de instituten communiceren uitsluitend het Engelstalige logo.  

Het logo is in verschillende varianten beschikbaar op de downloadpagina

Universum

De huisstijl van de UT wordt gekenmerkt door een diversiteit aan vormen en elementen, het zogenaamde universum. Het universum is opgebouwd uit uiteenlopende verbindende elementen, geïnspireerd door de veelzijdigheid dat de UT kenmerkt: de campus en een spectrum aan onderwijs, onderzoek en ondernemendheid. 

De instituten gebruiken een geselecteerd element uit dit universum, dit is altijd hetzelfde element. Deze mag gebruikt worden in 3 verschillende kleuren, namelijk in de kleur van het instituut, in wit en in het zwart.

De ontwerper heeft de vrijheid om het zoomniveau van het element te bepalen, hierdoor ontstaan vele mogelijkheden om het element te gebruiken in uitingen. Meer informatie over het gebruik van het instituutselement en de elementen uit het universum is verkrijgbaar bij afdeling Traffic van Marketing & Communicatie.

Lettertype

Het letterbeeld is een karakteristiek onderdeel van de visuele identiteit van de universiteit en de instituten. Het standaard lettertype van de Universiteit Twente is de Linotype Univers. Binnen deze letterfamilie is een breed scala aan varianten beschikbaar, wij gebruiken voor platte tekst de variant 'Linotype Univers 330' en voor koppen/subkoppen 'Linotype Univers 420/520/620'. Voor het gebruik van 'Linotype Univers' is een licentie nodig, voor vragen neem contact op met de afdeling Traffic van Marketing & Communicatie. Wanneer gebruik van 'Linotype Univers' niet mogelijk is wordt het lettertype 'Arial' en 'Arial Narrow' gehanteerd. 

Kleurenpalet

De onderzoeksinstituten worden - naast een element – gekenmerkt door een primaire basiskleur welke is geselecteerd uit het brede kleurenpalet van de UT-huisstijl. Van de primaire kleur mag niet afgeweken worden ivm herkenbaarheid, de instituutskleur mag gecombineerd worden met de secundaire kleuren zwart of wit. De primaire kleur mag niet icm met andere kleuren gebuikt worden. 

 Het kleurenpalet is beschikbaar op de downloadsite. 

Vlakverdeling

De huisstijl kent verschillende vlakverdelingen. Iedere publicatie heeft, ongeacht van de gekozen vlakverdeling, een luchtige indeling: pagina’s kenmerken zich door niet volledig gevuld te zijn.

Door de vooraf gedefinieerde vlakverdelingen voor fotografie, element en tekst ontstaat er een heldere identiteit van de instituten met voldoende variatie om iedere uiting een eigen smoel te kunnen geven. De vlakverdeling is een kenmerkend onderdeel van de visuele identiteit, door de strakke vlakverdeling wordt een karakteristiek beeld neergezet.   

Een overzicht van de vlakverdelingen is beschikbaar (Merkarchitectuur) op de downloadsite.

Gebruik van beelden

Fotografie is in alle uitingen belangrijk om een krachtige boodschap over te brengen. Er zijn binnen de templates verschillende mogelijkheden gedefinieerd om foto's te plaatsen. Wanneer een afbeelding wordt geplaatst op een cover of andere uiting dan wordt enkel gewerkt met een grootse krachtige afbeeldingen. Compilatiebeelden behoren niet in de beeldtaal van de instituten. De UT maakt gebruik van een aantal goede fotografen met elk hun eigen specialiteit. Zie hiervoor de dienstencatalogusvan Marketing & Communicatie.

Meer informatie over de huisstijl van de instituten of wil je een aanvraag doen voor een uittingen neem contact op met de afdeling Traffic van Marketing & Communicatie.


Voorbeelden