Huisstijl en downloads

BOUWSTENEN huisstijl UT

De bouwstenen van de huisstijl zijn het woordmerk, het universum aan elementen, het kleurenpalet, de vlakverdeling en het gebruik van beelden.

Het bijzondere karakter van de Universiteit Twente wordt onderstreept door het woordmerk. Terwijl de vormtaal juist zo veelzijdig is, is het woordmerk met een stevige letter en een ‘punt’ achter de naam juist een toonbeeld van nuchterheid. Het is een woordmerk dat een no-nonsense mentaliteit en kracht uitstraalt. Het is een tegenhanger en complettering van de abstracte, intrigerende vormen van de rest van de identiteit van de Universiteit Twente.

Het logo is in een Nederlandse en Engelse variant beschikbaar. Bij voorkeur wordt de een-regel variant gebruikt. Wanneer de beschikbare ruimte voor het logo in de breedte zó klein is, dat het logo onleesbaar wordt, is er een alternatieve vorm. Deze noemen we de ‘stacked’ versie. In huisstijltoepassingen van Universiteit Twente wordt deze versie in principe niet toegepast. Hij is bedoeld voor toepassingen in een vreemde omgeving en alleen als de voorkeursversie vanwege de beschikbare ruimte niet voldoet

Houd er bij de plaatsing van het logo rekening mee:

  • dat er voldoende witruimte wordt gehanteerd rondom het logo
  • dat de kleur van het logo (wit of zwart) wordt afgestemd op goed contrast met de achtergrond
  • dat het logo bij voorkeur rechtsonder in een uiting wordt geplaatst


UNIVERSUM

De stijl wordt gekenmerkt door een diversiteit aan vormen en elementen, het zogenaamde universum. Het universum is opgebouwd uit uiteenlopende verbindende elementen, geïnspireerd door de veelzijdigheid dat de UT kenmerkt: de campus en een spectrum aan onderwijs, onderzoek en ondernemendheid. 

De ontwerper heeft de vrijheid om het zoomniveau in het universum te bepalen, hierdoor ontstaan vele mogelijkheden om de elementen te gebruiken in uitingen. Alleen de instituten, University College Twente en Twente Academy hebben eigen elementen. Voor opleidingen, eenheden en afdelingen is er de mogelijkheid om steeds te blijven variëren met de elementen.

LETTERTYPE

Het standaard lettertype van de Universiteit Twente is de Linotype Univers. Een zeer rationeel lettertype met een heldere lijnvoering en grote leesbaarheid. De letterfamilie van de Linotype Univers bestaat uit 63 varianten en is daardoor zeer flexibel te gebruiken. Binnen deze letterfamilie wordt voor de koppen gebruik gemaakt van de Bold en de Bold Condensed versie. Het letterbeeld is een karakteristiek onderdeel van de visuele identiteit van de universiteit. Wanneer niet mogelijk wordt het lettertype Arial gehanteerd. Voor online uitingen gebruikt de Universiteit Twente het lettertype Arial. Arial is duidelijk leesbaar en heeft een no-nonsense uitstraling.

KLEURENPALET

De hoofdkleuren van de huisstijl zijn zwart en wit. Voor de profilering van de onderzoeksinstituten zijn aanvullende basiskleuren gekozen. Het secundaire kleurenpalet wordt toegepast voor titels en als accentkleur. De onderzoeksinstituten worden - naast een element – gekenmerkt door een aanvullende basiskleur.

VLAKVERDELING

De huisstijl kent verschillende vlakverdelingen. Iedere publicatie heeft, ongeacht van de gekozen vlakverdeling, een luchtige indeling: pagina’s kenmerken zich door niet volledig gevuld te zijn.

Door de vooraf gedefinieerde vlakverdelingen voor fotografie, element en tekst ontstaat er een heldere identiteit van de Universiteit Twente met voldoende variatie om iedere uiting een eigen smoel te kunnen geven. De vlakverdeling is een kenmerkend onderdeel van de visuele identiteit van de Universiteit Twente, door de strakke vlakverdeling wordt een karakteristiek beeld neergezet. 

GEBRUIK VAN BEELDEN

De stijl van de Universiteit Twente wordt gekenmerkt door het kleurenpalet, de strakke vlakverdeling en de elementen uit het universum. Fotografie kan in sommige uitingen belangrijk zijn, om een krachtige boodschap over te brengen. In 2015 heeft daarom een doorontwikkeling plaatsgevonden, waarbij gekeken is naar de mogelijkheden om meer gebruik van fotografie onderdeel te maken van verschillende communicatie-uitingen. Er zijn binnen de templates verschillende mogelijkheden gedefinieerd om beeld te plaatsen.