UTAlumni NetwerkNieuwsUniversiteit Twente heeft opnieuw grootste maatschappelijke impact

Universiteit Twente heeft opnieuw grootste maatschappelijke impact Vier keer op rij meest ondernemende universiteit van Nederland

De Universiteit Twente is door ScienceWorks opnieuw uitgeroepen tot ‘Best valoriserende universiteit van Nederland’. De titel is vanmiddag bekend gemaakt tijdens de presentatie van de Impact Ranking in Den Haag. De ondernemende activiteiten van de UT vormen een belangrijke pijler in het oordeel van ScienceWorks: voor de vierde keer op rij werd de UT gekroond tot ‘Meest ondernemende universiteit van Nederland’. Sinds 2013 is de Universiteit Twente onafgebroken eerste in die waardering.

Voor het bepalen van de best valoriserende universiteit van de dertien Nederlandse universiteiten baseert ScienceWorks haar oordeel op de score op vier thema’s: de meest ondernemende universiteit, best samenwerkende universiteit, best communicerende universiteit en meest maatschappelijke universiteit. Ook twee jaar geleden leverde de optelsom van die scores een eerste plaats op voor de Universiteit Twente.

UT-collegevoorzitter Victor van der Chijs en CEO van Novel-T Jaap Beernink kregen de prijzen uitgereikt door Frank Zwetsloot, CEO van organisator ScienceWorks, tijdens het congres Vormgeving van Maatschappelijke Impact door Alfa- en Gammawetenschappen. Het congres stond in het teken van ‘methoden en succesvoorbeelden voor het genereren van meer maatschappelijke impact voor wetenschappelijk onderzoek’.

Succesfactoren

Victor van der ChijsCollegevoorzitter Victor van der Chijs is verheugd met de prijs en vindt tegelijkertijd dat de UT aan de weg moet blijven timmeren als het gaat om ondernemerschap. Van der Chijs: “De Universiteit Twente heeft een lange geschiedenis in maatschappelijke en economische valorisatie van kennis uit onderzoek. Die traditie vloeit voort uit de opdracht die de universiteit meekreeg bij haar oprichting en is de loop der jaren steeds verder uitgebouwd. Deze erkenning laat wederom zien dat we er in geslaagd zijn een universiteit te realiseren waarbij continu wordt gekeken naar maatschappelijke en economische kansen voor onderzoek. Dat we deze prijs nu voor de vierde keer winnen, bevestigt dat we nog altijd op de goede weg zitten. We zien inmiddels dat we ook andere regio’s inspireren met ons ecosysteem. Mede daarom is het zaak dat we voorop blijven lopen en onszelf opnieuw blijven uitvinden.”

Jaap BeerninkJaap Beernink, CEO van Novel-T:  “Met Novel-T hebben we een stevig systeem neergezet met een team dat precies begrijpt op welke wijze we onze doelgroepen het beste kunnen faciliteren in het valideren, ontwikkelen en opschalen van innovatieve ideeën tot succesvolle bedrijvigheid. Dat begint al met het inspireren van onderzoekers, studenten en bedrijven op de businesskansen van een idee. In alle stappen naar succesvol ondernemerschap ondersteunen we hen met kwalitatief sterke programma’s, business development en coaching. Met als cruciale basis een compleet innovatie-ecosysteem, dat toegang geeft tot kapitaal, kennis, talent en een waardevol internationaal netwerk.”

Bundeling van krachten

De Universiteit Twente en haar maatschappelijke partners in de regio (Saxion, Provincie Overijssel, Regio Twente en Gemeente Enschede) hebben hun ondernemende activiteiten gebundeld in Novel-T. Novel-T verbindt ondernemers, onderzoekers en studenten met elkaar, om op die wijze kansrijke innovatieve ideeën tot economisch levensvatbare bedrijvigheid te ontwikkelen. In de loop der jaren heeft tot een flink aantal succesvolle innovatieve (onderzoeksgedreven) spin-offs geleid, alsook andere start-ups die vanuit een innovatief idee een volwassen bedrijf wisten op te bouwen.

Recente voorbeelden van spin-offs die het levenslicht zagen zijn LipoCoat (dat een extreem dunne coating ontwikkelt voor diverse toepassingsgebieden), 20Face (dat geperfectioneerde gezichtsidentificatie als cloudservice ontwikkelt) en Iamfluidics (dat vloeistoffen op micrometerschaal kan manipuleren). En zo zijn er jaarlijks vele innovatieve ideeën die met ondersteuning van Novel-T de eerste stappen richting de markt zetten. Zie ook de website van Novel-T voor meer voorbeelden.

Meest ondernemende universiteit van Nederland

De ranking voor ‘Meest ondernemende universiteit van Nederland’ wordt eens in de twee jaar samengesteld op basis van een aantal criteria: ScienceWorks kijkt daarvoor onder andere naar het aantal spin-offs en patenten dat voortkomt uit het onderzoek aan de universiteiten, de beschikbaarheid van financiering voor startende spin-offs en de werkgelegenheid die voortvloeit op de science parks rond de universiteiten.

Meer weten over de ondernemende activiteiten van de Universiteit Twente?
Neem een kijkje
J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)