UTAlumni NetwerkNieuwsAlumni Talks 2019

Alumni Talks 2019 Superman, Batman en Johan Cruijf

In het drukbezette en sfeervolle Amphitheater blikten vier alumni met veel plezier terug op hun studietijd en namen ze het publiek mee in de toekomst op basis van de kennis uit hun vakgebied. De middag werd afgesloten met rondleidingen door en een gezellige borrel in het nieuwe U Parkhotel, het voormalige EL/TN-gebouw aka het voormalige Hogenkamp.

Tony Agotha (BSK’95), lid van het kabinet van Frans Timmermans, de First Vice President van de Europese Commissie, was vroeger een verdienstelijk zanger in menig campusbandje. Oud-diplomaat Agotha, een belezen man met een deels Amerikaanse en deels Nederlandse achtergrond, hield een bevlogen verhaal over het belang van Europa. Zijn oproep: neem onze vrijheid niet voor lief, maar werk eraan dag-in-en-dag-uit. Beeldend was zijn vergelijking van Europa met de USA als Batman versus Superman. Waar de USA zich opstelt als een ‘superman’, met de borst vooruit en altijd positief, stelt Europa zich vaak op als ‘Batman’, neerslachtig en gebukt onder het lot van een donkere wereld.

De gamende kinderen van Sander Lotze (BSK’00) bleken de inspiratie voor zijn idee van de universiteit van de toekomst. Een Europese universiteit die focust op ‘solving challenges, not on getting a degree’ en die kan concurreren met de grote universiteiten in de USA en de UK. Namens de 12 ECIU-universiteiten, met de UT in the lead, mag Sander als projectdirecteur zijn idee nu in de praktijk brengen. Dit dankzij een subsidie van 6 miljoen euro van de Europese Unie.

Loes Segerink (BMT’07, PhD’11) is associate professor en onderzoeker in de BIOS Lab-on-a-Chip groep van nano-instituut MESA+ van de Universiteit Twente. Zij vertelde over haar droom om chips te produceren die vroegtijdig kanker kunnen detecteren in urine en die de vruchtbaarheid van mannen kunnen meten. Hilarisch was haar beschouwing over hoe je je als onderzoeker opwerkt tot hoogleraar. Met haar Twentse nuchterheid en humor als geheime wapen.

Giels Brouwer (TBK’12), oprichter en CIO van SciSports, sloot de Alumni Talks af. Als klein jongetje droomde hij ervan voetballer te worden maar merkte al vroeg dat zijn geest sneller was dan zijn voeten. Zijn next-best droom was om het spel ‘Football Manager’ te bouwen met echte matchgegevens. Dat deed hij met zijn bedrijf SciSports dat nu marktleider is in data-driven player recruitment. Hij hielp Memphis Depay aan een nieuwe club waar hij zo goed in het elftal paste dat hij zich kon doorontwikkelen tot de topspits van het nieuwe Oranje. Of het voetbal, onder andere door de komst van data-driven player recruitment, veel is veranderd? Johan Cruyff, zo stelde hij, zou op basis van de historische data tegenwoordig amper de selectie van FC Twente halen.

Foto's: Gijs van Ouwerkerk